‘Waarom zou ik als moslim niet mogen zeggen dat ik van vrouwen hou?’

Montasser AlDe'emeh © .
Jeroen Zuallaert

‘Ik ken imams in België die met vier vrouwen getrouwd zijn. Waarom mag je dan niet zeggen dat je van vrouwen houdt?’ Jihadexpert Montasser AlDe’emeh over de schoonheid van het vrouwelijk lichaam, het aantrekkelijke van de jihad en het falen van de moslimgemeenschap.

‘Ik ken imams in België die met vier vrouwen getrouwd zijn. Waarom mag je dan niet zeggen dat je van vrouwen houdt?’ Jihadexpert Montasser AlDe’emeh over de schoonheid van het vrouwelijk lichaam, het aantrekkelijke van de jihad en het falen van de moslimgemeenschap. ‘De Syriëstrijders zaten bij ons in de moskeeën, en niemand heeft hen kunnen helpen.’

‘Neen, ik ga niet meer naar de moskee. Ik kan het niet meer aanhoren. De moskeebesturen steken hun kop in het zand, en willen de problemen niet onder ogen zien. Onze imams hebben gefaald. Ze hebben geen lef, geen charisma. We mogen niet vergeten dat wij de Syriëstrijders zelf hebben gecreëerd. Ze zaten bij ons in de moskeeën, op zoek naar antwoorden, en niemand heeft hen kunnen helpen. Het is veel te gemakkelijk om hen te criminaliseren. De Syriëstrijders hebben in onze samenleving niemand gevonden die hun pijn en frustraties kon kanaliseren.’

'Waarom zou ik als moslim niet mogen zeggen dat ik van vrouwen hou?'
© Belga

Aan het woord is Montasser AlDe’emeh, onderzoeker en radicaliseringsdeskundige aan de Universiteit van Antwerpen. Hij vertelt dat hij ze nog steeds ziet passeren, de moslimjongeren die op het punt staan naar Syrië te vertrekken. Hij ontvangt ze in zijn studio in Molenbeek. Een tijdje geleden nog een jongen uit de buurt, die vastbesloten was naar Syrië te trekken, en enkel nog twijfelde of hij zich bij Al-Nusra of bij Islamitische Staat zou gaan voegen. ‘Ik probeer met hen in dialoog te treden, te luisteren naar hun argumenten. Sommigen heb ik kunnen overtuigen van het nut van hun aanwezigheid in België. Maar die Molenbekenaar strijdt nu in Syrië.’

Hier preekt men Nederlands

Hij is gefrustreerd, zegt hij, door het complete gebrek aan organisatie in de Belgische moslimgemeenschap. ‘Het is een aanfluiting dat onze imams na vijftig jaar nog steeds geen Nederlands kunnen, omdat we ze nog steeds uit Marokko of Saoedi-Arabië moeten importeren. Dat de overheid geen taaleisen oplegt aan imams, is ronduit schandalig. Je kan niet verwachten dat een imam die de taal niet spreekt zich bezighoudt met het sociaal engagement van jongeren. Dat is de verantwoordelijkheid van iedereen. Niet alleen van de moslimgemeenschap, ook van de overheid.’

Dat illustreert dat moslims nog steeds niet erkend worden in ons land, vindt AlDe’emeh. ‘Veel Belgen houden nog steeds geen rekening met het feit dat er 600.000 moslims in België leven. We worden hoogstens getolereerd, maar niet erkend. Ik vind het grof om getolereerd te worden. Als je mij tolereert, suggereer je eigenlijk dat je op me neerkijkt. Ofwel deporteer je ons allemaal, ofwel erken je moslims als deel van de maatschappij.’

Etienne Vermeersch
Etienne Vermeersch© Belga

‘Door het gebrek aan organisatie en erkenning hebben we een generatie moslims gecreëerd die amper kennis hebben over de islam en zich God wanen op Aarde. Ik vind dat veel moslims zich ondankbaar gedragen. Ze zetten zich af tegen het Westen, alsof alles en iedereen hier racistisch is. Ze zijn blind voor de kansen die hun ouders hier gekregen hebben. Racisme is een groot probleem in België, maar ik vind dat je ook racisten moet proberen begrijpen. Niemand wordt als racist geboren.’

Toch stoort AlDe’emeh zich ook aan de negatieve beeldvorming rond de islam. ‘Ik vind het wraakroepend dat iemand als Etienne Vermeersch blijft beweren dat de Profeet een pedofiel is, omdat zijn vrouw Aisha slechts negen zou geweest zijn toen ze trouwden. Hij baseert zich daarvoor niet op de Koran, maar de hadith, de overlevering van islamitische schriftgeleerden. De hadith die hij citeert staat alom bekend als onbetrouwbaar. In alle betrouwbare overleveringen is Aisha ouder, doorgaans om en bij de 21 jaar. Bovendien kan je de huidige definitie van meerderjarigheid niet vergelijken met die van toen. De maagd Maria was volgens sommige christelijke bronnen ook maar twaalf toen Jezus geboren werd. Dat was toen niet abnormaal. Het stoort mij dat een intellectueel als Vermeersch met opzet de profeet lastert. Wat bereik je daarmee?’

Reactie professor Etienne Vermeersch:

‘Nooit in heel mijn leven heb ik gezegd of geschreven dat Mohammed een pedofiel was. Montasser AlDe’emeh liegt dus dat hij zwart ziet. Ik heb wel gezegd en geschreven dat Mohammed met Aisha huwde toe ze zes (of zeven) jaar oud was en dat het huwelijk fysiek werd voltrokken toen ze negen jaar was. Hij beweert dat ik dit uit een onbetrouwbare hadith haal. Dat staat echter bij Sahih Bukhari en Sahih Muslim, de meest betrouwbare verzamelingen van ahadith (daarom noemt men ze ‘sahih’).

Het staat ook bij Abu Dawud en nog een hele reeks andere verzamelingen. Ook Tabari, de vooraanstaande historicus, bevestigt het. Ten gevolge daarvan kende tot in 1922 geen enkel Arabisch land een minimumleeftijd voor het huwelijk van meisjes. Om dezelfde reden reduceerde ayatollah Khomeini, zodra hij aan de macht was, deze leeftijd tot negen jaar.

De koran zelf staat het huwelijk toe van een meisje dat nog niet geslachtsrijp is. Ofwel liegt AlDe’emeh andermaal, ofwel is hij totaal onbevoegd. Ik vermoed het laatste.

Het diepgaand karakter van zijn inzichten blijkt ook uit zijn stelling dat veelwijverij een uiting is van liefde voor de vrouw. Pasja’s met vier vrouwen en tientallen bijzitten barstten dus van liefde. Als dit zijn gewone werkwijze is, stel ik mij vragen over zijn doctoraat.’

Imam worden

Ondanks alle negativiteit hoopt AlDe’emeh nog steeds ooit imam te worden. Momenteel lijkt de droom veraf, omdat vrijwel alleen de oerconservatieve salafisten voldoende georganiseerd zijn in ons land. Toch verdient ook het salafisme voor AlDe’emeh een plaats. ‘Ik vind dat de vrije markt moet spelen. Geef alle strekkingen van de islam een kans, en laat de mensen kiezen naar wie ze willen luisteren. Ik denk dat maar weinig moslims voor het salafisme zullen kiezen, als er voldoende alternatieven zijn.’

‘Een imam die vandaag zegt dat hij van vrouwen houdt, wordt net niet neergeknuppeld. Dat taboe wil ik doorbreken. Dat wordt een van de eerste dingen die ik zal zeggen als ik imam word: “ik hou van vrouwen, en daar is niets mis mee”. De vrouw is verheven omdat zij zwangerschap kan ervaren. Zij is het mooiste schepsel op aarde. Zolang mannen dat niet inzien, zullen vrouwen zich nooit volledig kunnen ontwikkelen. Ik ken imams in België die met vier vrouwen getrouwd zijn. Waarom mag je dan niet zeggen dat je van vrouwen houdt? Waar ik me aan erger is dat veel imams liefde voor het huwelijk als iets afkeurenswaardig zien. Ik erger me dood aan de ijver van sommige imams om de gevoelens van mensen te controleren.’

'Waarom zou ik als moslim niet mogen zeggen dat ik van vrouwen hou?'
© Belga

‘Een imam moet zeggen dat vrouwen deel uitmaken van onze maatschappij en dezelfde rechten als mannen hebben. Veel moslimvrouwen zijn er tot op vandaag van overtuigd dat het hun islamitische plicht is om te koken voor hun man. Imams zouden moeten uitleggen dat ze dat niet moeten doen. Hetzelfde geldt voor de hoofddoek: dat mag nooit een verplichting zijn. De enige voorwaarde voor mij is dat vrouwen kunnen uitleggen waarom ze hem dragen. Het moet een bewuste keuze zijn. Daarom ben ik ook tegen het hoofddoekenverbod, omdat het de vrijheid van vele bewuste moslima’s beperkt.’

Seksualiteit

‘Voor de islam is seksualiteit geen taboe. De Arabische wereld heeft een lange traditie van romantische liefdesverhalen en erotische werken. Zelfs in de Koran komt seks aan bod. Seks is door moslims een taboe gemaakt, niet door de islam. Ik vind het schandalig dat er in moskeeën niet aan seksuele voorlichting wordt gedaan. Veel moslimmannen zijn daarin hypocriet. Ze hebben seks voor het huwelijk, maar wanneer ze gaan trouwen, eisen ze dat hun vrouw maagd is. Dan maak je jezelf belachelijk.

Toch ziet hij de toekomst somber in. Het deradicaliseringsbeleid van de Belgische overheid is volgens hem een maat voor niets. ‘Je kunt duizenden plannen schrijven, maar als het niet vanuit de moslimgemeenschap komt, zal het nooit opgelost worden. Je moet opletten dat je jongeren met zulke projecten niet nog meer radicaliseert. De overheid onderschat de honger naar politiek activisme bij moslimjongeren. Als jongeren zich vertegenwoordigd hadden gevoeld in de maatschappij, waren ze niet bij Sharia4Belgium gegaan.’

Ook AlDe’emeh is naar eigen zeggen teleurgesteld in de vaderlandse politiek. ‘Ik ben blij dat ik bij de verkiezingen niet heb gestemd. Er was geen enkele partij die mij echt vertegenwoordigde. Op wie moet ik nog stemmen? De socialisten hebben het integratiebeleid de voorbije twintig jaar volledig verknald. Ze hebben de moslims als kiesvee gebruikt, maar ondertussen toch maar het hoofddoekenverbod gestemd. Ik heb liever een consequente N-VA’er dan een inconsequente socialist.’

Reactie van Montasser AlDe’emeh op Etienne Vermeersch:

‘Professor Vermeersch zou zich meer moeten verdiepen in de islam want niet alle overleveringen die in Sahih Bukhari en Sahih Muslim staan, zijn betrouwbaar. Het zijn menselijke werken en Bukhari en Muslim zijn niet onfeilbaar. Dus er staan heel wat overleveringen in Sahih Bukhari en Sahih Muslim die niet betrouwbaar zijn.

Hij geeft toe dat hij gezegd en geschreven heeft dat Mohammed met Aisha huwde toen ze zes (of zeven) jaar oud was en dat het huwelijk fysiek werd voltrokken toen ze negen jaar was.

Waarom zegt hij dat? En waarom zegt hij er niet bij dat er ook andere inzichten zijn?

Waaronder het onderzoek dat door Linda Bogaert werd verricht


Waarom heeft hij het niet over het volgende onderzoek?


Volgens professor Vermeersch staat de koran zelf het huwelijk toe van een meisje dat nog niet geslachtsrijp is. Blijkbaar heeft hij de koran niet gelezen. De huwbare leeftijd wordt in de koran in termen van maturiteit gedefinieerd. “En toetst de wezen totdat zij de leeftijd om te trouwen bereikt hebben en als jullie bij hen dan redelijk inzicht bemerken, overhandigt hun dan hun bezittingen. En verteert ze niet verkwistend en overijld voordat zij groot geworden zijn. Wie rijk is moet er afblijven en wie arm is moet er in redelijkheid van gebruiken. En als jullie hun dan hun bezittingen overhandigen laat er dan getuigen bij aanwezig zijn. God is goed genoeg om af te rekenen.” (Koran 4:6)

Ik heb trouwens nooit gezegd dat polygamie een uiting is van liefde voor de vrouw. Ik zei dat als sommige imams het huwelijk beschouwen als een contract met verschillende vrouwen, waarom ik dan als moslim het recht niet zou hebben om te zeggen dat ik van vrouwen houd omdat ze Gods mooiste schepsels zijn.’

Montasser AlDe’emehs analyse van het Sharia4Belgium-proces leest u deze week in Knack.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content