Vijftien jaar geleden strompelde ik het lokaal van mijn toenmalige hoofdredacteur binnen met een wild plan: ik wilde de eerste politicus interviewen die ik tegenkwam op de bus/tram. Een politicus spotten in een voertuig van De Lijn is nog moeilijker dan leven ontdekken op Pluto. Het zou vast een heel spectaculair interview worden, dat iedereen wilde lezen.

Vijftien jaar later heb ik dat artikel nog steeds niet geschreven. Niet dat ik van slechte wil ben geweest. Elke dag zat ik klaar met mijn vragen, mijn notitieboekje en opnameapparatuur. Nooit stapte er iemand op.

Waarom u zondag plots politici in de tram zult zien.

Nochtans zijn er sommigen die niet mogen mokken over het aanbod. De machtigste politicus van Vlaanderen, bijvoorbeeld. De Lijn stopt recht voor zijn deur aan de Herentalsebaan in Deurne en rijdt vervolgens tot vlak voor zijn werkplek. Niemand in Vlaanderen heeft beter openbaar vervoer dan hij. Maar de keren dat u Bart De Wever (N-VA) in een tram tegenkwam, was er bijna altijd een camera bij. Het gebeurt zo zelden dat het elke keer nieuws is.

Ook de nieuwe minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open VLD), gaf onlangs aan De Morgen toe dat ze niet weet hoe een tram er binnenin uitziet. 'Met het openbaar vervoer naar Brussel? Dan ben ik tweeënhalf uur onderweg. Dan is de auto een pak sneller.'

Misschien kunt u mevrouw Peeters zondag uitzonderlijk toch in een tram bewonderen. Die dag wordt in Antwerpen namelijk lijn 1 ingehuldigd en het vernieuwde metrostation Opera.

Ik hoop dat geen enkele politicus zondag zo opportunistisch en mediageil zal zijn om zich in Antwerpen in een tram te vertonen.

En daar zijn politici graag bij. U kent ze intussen, ze knippen graag lintjes door en dan stappen ze in de feesttram. Een beetje onwennig - want hoe moet je je gedragen op zo'n tram? Op zulke momenten komt mediatraining altijd van pas. Ze zullen tegenover de camera zeggen dat ze blijven 'investeren in een modern en performant openbaarvervoersnet'. En dat er 'hier in Antwerpen toch maar weer mooi een missing link opgelost is'.

Dat is de waarheid niet. Op het traject van lijn 1 reden vroeger ook al bussen en lang geleden reed er zelfs een tram. En dat vernieuwde station Opera lijkt meer op een knalrode ufo die zich pardoes van planeet vergist heeft - spuuglelijke architectuur die in de jaren tachtig vast even heel populair geweest is.

Maar alla, laten we blij zijn met elk extra tramspoor en de feestvreugde vooral niet verknallen.

Of toch, want er is geen reden tot feest. In tegenstelling tot wat men u zondag in het nieuws zal proberen wijs te maken, is dit geen verbetering.

Om trams te laten rijden op lijn 1, werd bijzonder zwaar gesneden in de rest van het aanbod. Eén tramlijn werd gewoon afgeschaft. Een andere lijn rijdt nu naar een hol waar geen hond moet zijn. En de route van nog een andere lijn, tram 8, werd gewoon gehalveerd.

Niet toevallig is dat de tram die Borgerhout met het zuiden van de stad verbindt. Elke dag zit tram 8 overvol. Zo vol dat De Lijn het traject van het Centraal Station naar het zuiden nu gewoon afschaft. Ook een manier om met mokkende reizigers om te gaan, natuurlijk.

De Antwerpse afdeling van TreinTramBus rekende uit 'dat er in vergelijking met tien jaar geleden binnen de Antwerpse singel 36 procent minder trams en bussen rijden'.

Zondag blijf ik thuis, uit protest - dat interview kan na vijftien jaar nog wel even wachten. En ik hoop dat elke politicus die het voorbije decennium aan de macht geweest is hetzelfde doet. Uit schaamte vanwege het verrottingsbeleid dat ze al die jaren gevoerd hebben. Moge niemand zo mediageil en opportunistisch zijn om het tegendeel te beweren.

Addendum: Jan Peumans laat weten dat hij wel regelmatig zijn 65+-abonnement gebruikt. De enige tevreden gebruiker van De Lijn woont in Riemst.

Vijftien jaar geleden strompelde ik het lokaal van mijn toenmalige hoofdredacteur binnen met een wild plan: ik wilde de eerste politicus interviewen die ik tegenkwam op de bus/tram. Een politicus spotten in een voertuig van De Lijn is nog moeilijker dan leven ontdekken op Pluto. Het zou vast een heel spectaculair interview worden, dat iedereen wilde lezen.Vijftien jaar later heb ik dat artikel nog steeds niet geschreven. Niet dat ik van slechte wil ben geweest. Elke dag zat ik klaar met mijn vragen, mijn notitieboekje en opnameapparatuur. Nooit stapte er iemand op.Nochtans zijn er sommigen die niet mogen mokken over het aanbod. De machtigste politicus van Vlaanderen, bijvoorbeeld. De Lijn stopt recht voor zijn deur aan de Herentalsebaan in Deurne en rijdt vervolgens tot vlak voor zijn werkplek. Niemand in Vlaanderen heeft beter openbaar vervoer dan hij. Maar de keren dat u Bart De Wever (N-VA) in een tram tegenkwam, was er bijna altijd een camera bij. Het gebeurt zo zelden dat het elke keer nieuws is.Ook de nieuwe minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open VLD), gaf onlangs aan De Morgen toe dat ze niet weet hoe een tram er binnenin uitziet. 'Met het openbaar vervoer naar Brussel? Dan ben ik tweeënhalf uur onderweg. Dan is de auto een pak sneller.' Misschien kunt u mevrouw Peeters zondag uitzonderlijk toch in een tram bewonderen. Die dag wordt in Antwerpen namelijk lijn 1 ingehuldigd en het vernieuwde metrostation Opera.En daar zijn politici graag bij. U kent ze intussen, ze knippen graag lintjes door en dan stappen ze in de feesttram. Een beetje onwennig - want hoe moet je je gedragen op zo'n tram? Op zulke momenten komt mediatraining altijd van pas. Ze zullen tegenover de camera zeggen dat ze blijven 'investeren in een modern en performant openbaarvervoersnet'. En dat er 'hier in Antwerpen toch maar weer mooi een missing link opgelost is'.Dat is de waarheid niet. Op het traject van lijn 1 reden vroeger ook al bussen en lang geleden reed er zelfs een tram. En dat vernieuwde station Opera lijkt meer op een knalrode ufo die zich pardoes van planeet vergist heeft - spuuglelijke architectuur die in de jaren tachtig vast even heel populair geweest is.Maar alla, laten we blij zijn met elk extra tramspoor en de feestvreugde vooral niet verknallen. Of toch, want er is geen reden tot feest. In tegenstelling tot wat men u zondag in het nieuws zal proberen wijs te maken, is dit geen verbetering.Om trams te laten rijden op lijn 1, werd bijzonder zwaar gesneden in de rest van het aanbod. Eén tramlijn werd gewoon afgeschaft. Een andere lijn rijdt nu naar een hol waar geen hond moet zijn. En de route van nog een andere lijn, tram 8, werd gewoon gehalveerd.Niet toevallig is dat de tram die Borgerhout met het zuiden van de stad verbindt. Elke dag zit tram 8 overvol. Zo vol dat De Lijn het traject van het Centraal Station naar het zuiden nu gewoon afschaft. Ook een manier om met mokkende reizigers om te gaan, natuurlijk. De Antwerpse afdeling van TreinTramBus rekende uit 'dat er in vergelijking met tien jaar geleden binnen de Antwerpse singel 36 procent minder trams en bussen rijden'.Zondag blijf ik thuis, uit protest - dat interview kan na vijftien jaar nog wel even wachten. En ik hoop dat elke politicus die het voorbije decennium aan de macht geweest is hetzelfde doet. Uit schaamte vanwege het verrottingsbeleid dat ze al die jaren gevoerd hebben. Moge niemand zo mediageil en opportunistisch zijn om het tegendeel te beweren.Addendum: Jan Peumans laat weten dat hij wel regelmatig zijn 65+-abonnement gebruikt. De enige tevreden gebruiker van De Lijn woont in Riemst.