Net zoals De Lijn in Vlaanderen is de Waalse TEC de laatste tijd de kop-van-jut. Er gaat geen dag voorbij of iemand doet op radio of televisie zijn beklag over de beroerde dienstverlening van het Waalse busbedrijf. Sinds begin dit schooljaar zie je in de Franstalige media om de haverklap beelden van reizigers die als sardientjes in een blik naar hun bestemming worden vervoerd. Maar dat zijn eigenlijk nog de geluksvogels -- ze zitten tenminste in de bus. Nog schadelijker voor het...

Net zoals De Lijn in Vlaanderen is de Waalse TEC de laatste tijd de kop-van-jut. Er gaat geen dag voorbij of iemand doet op radio of televisie zijn beklag over de beroerde dienstverlening van het Waalse busbedrijf. Sinds begin dit schooljaar zie je in de Franstalige media om de haverklap beelden van reizigers die als sardientjes in een blik naar hun bestemming worden vervoerd. Maar dat zijn eigenlijk nog de geluksvogels -- ze zitten tenminste in de bus. Nog schadelijker voor het imago van de TEC zijn de talloze reportages met kinderen die te laat op school aankomen omdat ze verschillende bussen hebben moeten laten doorrijden wegens overvol.Een andere steen des aanstoots zijn de (wilde) stakingen bij de TEC. Tenminste, daaraan ergeren de nieuwe Waalse machthebbers zich blauw. De degelijke CDH-fractieleider Dimitri Fourny heeft in het Waalse parlement een verregaand voorstel ingediend: TEC-chauffeurs die onaangekondigd het werk neerleggen, zouden voortaan loonbeslag krijgen. De nieuwe Waalse meerderheid wil ook een minimale dienstverlening bij reguliere busstakingen invoeren -- de uit de regering gewipte PS heeft zich daar altijd tegen verzet.Volgens de overheidsvakbonden gaat het om puur revanchisme en regelrechte provocaties. 'Het aantal wilde stakingen bij de TEC', klinkt het, 'is de voorbije jaren bovendien sterk gedaald. Het machtsvertoon van de nieuwe Waalse meerderheidspartijen dus nergens voor nodig.'Maar die meerderheidspartijen vinden dat Waalse buschauffeurs nog te vaak en op ronduit futiele gronden pardoes het werk neerleggen. 'Het volstaat dat de route van hun bus 200 meter wordt omgelegd', zei Dimitri Fourny zondag op RTL TVI.Dat mag dan een karikatuur zijn, volgens een medewerker van de Association des Clients des Transports Publics (ACTP) die anoniem wil blijven ('ik moet nog met buschauffeurs in gesprek kunnen gaan') klopt het wel dat TEC-medewerkers vaak 'om weinig legitieme redenen' zomaar aan het staken gaan. 'En die spontane stakingen nemen ook pijlsnel uitbreiding naar andere standplaatsen, waar ze geen enkele reden hebben om te staken.'Voor nogal wat Walen is de bus het enige vervoermiddel, zeker sinds de voorbije jaren nogal wat kleine treinstations gesloten zijn. 'Als die bus niet komt opdagen, schendt de TEC het recht op mobiliteit van een grote groep mensen', besluit de ACTP-medewerker.