Aan de hand van acht V's legt professor Macharis in haar boek uit waarom de omslag naar minder uitstoot in de mobiliteitssector echt kan lukken. Eerst is er het "Vermelden" van de duurzame opties of het "Vermijden" van de auto via het heroplevende telewerk, dan ziet professor Macharis dat er een belangrijk momentum is voor het "Verschuiven" naar meer milieuvriendelijke transportmodi. De klassiekers zijn het fietsen en wandelen, maar er komt momenteel een aanbod van technologieën en deelsystemen samen. Al heeft de combinatie van die verschillende vervoersmogelijkheden volgens Macharis een ruggengraat nodig: een performant openbaarvervoernet. Bij "Verschonen" gaat het evident om de omslag naar elektrisch en later ook autonome voertuigen. Om het juiste kader te vinden voor die propere mobiliteit is het tegelijkertijd nodig om te "Versnellen". Daarbij is niet bestraffen, maar stimuleren volgens Macharis de juiste optie. Via bijvoorbeeld een slimme kilometerheffing of het gebruik van bedrijfswagens als hefboom voor de transitie naar elektrische wagens. Er zijn ook nog het "Verbinden" van de verschillende actoren en de psychologie van het "Veranderen". Daarbij gaat het om emoties en om "Verliefd" zijn, want liefde voor het leven en de maatschappij zal de nodige transitie vergemakkelijken. (Belga)

Aan de hand van acht V's legt professor Macharis in haar boek uit waarom de omslag naar minder uitstoot in de mobiliteitssector echt kan lukken. Eerst is er het "Vermelden" van de duurzame opties of het "Vermijden" van de auto via het heroplevende telewerk, dan ziet professor Macharis dat er een belangrijk momentum is voor het "Verschuiven" naar meer milieuvriendelijke transportmodi. De klassiekers zijn het fietsen en wandelen, maar er komt momenteel een aanbod van technologieën en deelsystemen samen. Al heeft de combinatie van die verschillende vervoersmogelijkheden volgens Macharis een ruggengraat nodig: een performant openbaarvervoernet. Bij "Verschonen" gaat het evident om de omslag naar elektrisch en later ook autonome voertuigen. Om het juiste kader te vinden voor die propere mobiliteit is het tegelijkertijd nodig om te "Versnellen". Daarbij is niet bestraffen, maar stimuleren volgens Macharis de juiste optie. Via bijvoorbeeld een slimme kilometerheffing of het gebruik van bedrijfswagens als hefboom voor de transitie naar elektrische wagens. Er zijn ook nog het "Verbinden" van de verschillende actoren en de psychologie van het "Veranderen". Daarbij gaat het om emoties en om "Verliefd" zijn, want liefde voor het leven en de maatschappij zal de nodige transitie vergemakkelijken. (Belga)