Volgens de kustwacht was de Mediterranean Shipping Company (MSC) DANIT betrokken bij een incident in januari dit jaar, waarbij het anker van het schip tijdens stormweer een pijpleiding zou hebben geraakt. Die pijpleiding is later ontdekt als de bron van het olielek in Orange County op 2 oktober, aldus de kustwacht in een persbericht. De defecte pijpleiding bevindt zich op enkele kilometers van de kust en is verbonden met een olieproductieplatform. De speurders vermoeden dat een anker de pijpleiding heeft geraakt en daarbij een deel van de leiding verplaatste. Ook de betonnen omhulling werd daarbij verwijderd, waardoor de leiding kwetsbaar werd. De pijpleiding was intact in oktober vorig jaar, toen de uitbater voor het laatst een inspectie uitvoerde. De mariene begroeiing zichtbaar rond het verplaatste deel van de leiding, toont aan dat het incident niet recentelijk gebeurde, zei de kustwacht aan de lokale krant Los Angeles Times. De krant analyseerde gegevens over vaartuigbewegingen. Daaruit bleek dat het vrachtschip tijdens hevige winden over de pijpleiding bewoog, terwijl het schip voor anker lag. De kustwacht duidde de uitbater van het schip, MSC Mediterranean Shipping Company, en de eigenaar van het vaartuig (Dordellas Finance Corp) aan als betrokken partijen in het onderzoek. Daardoor kunnen ze zich laten vertegenwoordigen door een raadsman, getuigen ondervragen en getuigen oproepen die relevant kunnen zijn voor het onderzoek. Het schip is slechts een van de verschillende vaartuigen waarnaar momenteel een onderzoek loopt, zei SondraKay Kneen, een woordvoerster van het onderzoeksteam van de kustwacht. Volgens haar kan het onderzoek maanden of jaren duren. (Belga)

Volgens de kustwacht was de Mediterranean Shipping Company (MSC) DANIT betrokken bij een incident in januari dit jaar, waarbij het anker van het schip tijdens stormweer een pijpleiding zou hebben geraakt. Die pijpleiding is later ontdekt als de bron van het olielek in Orange County op 2 oktober, aldus de kustwacht in een persbericht. De defecte pijpleiding bevindt zich op enkele kilometers van de kust en is verbonden met een olieproductieplatform. De speurders vermoeden dat een anker de pijpleiding heeft geraakt en daarbij een deel van de leiding verplaatste. Ook de betonnen omhulling werd daarbij verwijderd, waardoor de leiding kwetsbaar werd. De pijpleiding was intact in oktober vorig jaar, toen de uitbater voor het laatst een inspectie uitvoerde. De mariene begroeiing zichtbaar rond het verplaatste deel van de leiding, toont aan dat het incident niet recentelijk gebeurde, zei de kustwacht aan de lokale krant Los Angeles Times. De krant analyseerde gegevens over vaartuigbewegingen. Daaruit bleek dat het vrachtschip tijdens hevige winden over de pijpleiding bewoog, terwijl het schip voor anker lag. De kustwacht duidde de uitbater van het schip, MSC Mediterranean Shipping Company, en de eigenaar van het vaartuig (Dordellas Finance Corp) aan als betrokken partijen in het onderzoek. Daardoor kunnen ze zich laten vertegenwoordigen door een raadsman, getuigen ondervragen en getuigen oproepen die relevant kunnen zijn voor het onderzoek. Het schip is slechts een van de verschillende vaartuigen waarnaar momenteel een onderzoek loopt, zei SondraKay Kneen, een woordvoerster van het onderzoeksteam van de kustwacht. Volgens haar kan het onderzoek maanden of jaren duren. (Belga)