Jongeren zijn verknocht aan sociale media. Via sociale media staan ze in contact met vrienden, blijven ze op de hoogte van de actualiteit en maken ze filmpjes. Maar wat zijn de mechanismen achter sociale media? En waarom laten jongeren hun smartphone niet graag los? De nieuwe EDUbox sociale media zoekt naar antwoorden op dat soort vragen, legt ook de mechanismen bloot die in de verschillende sociale media zijn ingebouwd en onderzoekt welke positieve en negatieve gevolgen ze kunnen hebben. Voor de leerkrachten is de EDUbox niet alleen een leermiddel om te werken aan specifieke eindtermen. Met deze educatieve tool bereiken ze volgens de VRT ook verschillende leerplandoelstellingen en vakoverschrijdende doelen. Zo is deze EDUbox gelinkt aan enkele sleutelcompetenties zoals digitale competentie en mediawijsheid en sociaal-relationele competenties. Ook Benjamin Dalle, Vlaams minister van Media, benadrukt dat sociale media een centrale rol spelen in het leven van veel kinderen en jongeren. "De impact hiervan op hun mentaal welbevinden kan niet overschat worden: velen voelen zich oprecht niet goed in hun vel door dingen die ze zien of meemaken via sociale media. Het is belangrijk dat ze beseffen wat de mogelijkheden zijn van sociale media, maar ook wat de uitdagingen en gevaren zijn. Deze EDUbox maakt die problematiek bespreekbaar en is een hapklaar lessenpakket om er effectief rond te werken in de klas." Leerkrachten kunnen de fysieke EDUbox gratis bestellen via de website van Mediawijs. Wie onmiddellijk met de EDUbox aan de slag wil gaan, kan de PDF-versie downloaden op mediawijs.be en vrtnws.be. Om tegemoet te komen aan de speciale noden in coronatijden, werd deze EDUbox ook vertaald naar een individueel leerpad: een interactieve online oefening die leerlingen op hun eentje kunnen maken. Dat kan thuis of in de klas, volledig op eigen tempo. (Belga)

Jongeren zijn verknocht aan sociale media. Via sociale media staan ze in contact met vrienden, blijven ze op de hoogte van de actualiteit en maken ze filmpjes. Maar wat zijn de mechanismen achter sociale media? En waarom laten jongeren hun smartphone niet graag los? De nieuwe EDUbox sociale media zoekt naar antwoorden op dat soort vragen, legt ook de mechanismen bloot die in de verschillende sociale media zijn ingebouwd en onderzoekt welke positieve en negatieve gevolgen ze kunnen hebben. Voor de leerkrachten is de EDUbox niet alleen een leermiddel om te werken aan specifieke eindtermen. Met deze educatieve tool bereiken ze volgens de VRT ook verschillende leerplandoelstellingen en vakoverschrijdende doelen. Zo is deze EDUbox gelinkt aan enkele sleutelcompetenties zoals digitale competentie en mediawijsheid en sociaal-relationele competenties. Ook Benjamin Dalle, Vlaams minister van Media, benadrukt dat sociale media een centrale rol spelen in het leven van veel kinderen en jongeren. "De impact hiervan op hun mentaal welbevinden kan niet overschat worden: velen voelen zich oprecht niet goed in hun vel door dingen die ze zien of meemaken via sociale media. Het is belangrijk dat ze beseffen wat de mogelijkheden zijn van sociale media, maar ook wat de uitdagingen en gevaren zijn. Deze EDUbox maakt die problematiek bespreekbaar en is een hapklaar lessenpakket om er effectief rond te werken in de klas." Leerkrachten kunnen de fysieke EDUbox gratis bestellen via de website van Mediawijs. Wie onmiddellijk met de EDUbox aan de slag wil gaan, kan de PDF-versie downloaden op mediawijs.be en vrtnws.be. Om tegemoet te komen aan de speciale noden in coronatijden, werd deze EDUbox ook vertaald naar een individueel leerpad: een interactieve online oefening die leerlingen op hun eentje kunnen maken. Dat kan thuis of in de klas, volledig op eigen tempo. (Belga)