De 630 ton zout die AWV op de Vlaamse snel- en gewestwegen uitstrooide, is een normale hoeveelheid voor de start van de winterperiode. Of er ook in de nacht van dinsdag op woensdag gestrooid wordt, kan Daniels nog niet zeggen. "Die beslissing valt pas tegen 20 uur 's avonds." Het KMI verwacht in de nacht van dinsdag op woensdag minima rond 0 of -1 graad in het westen, en 3 à 4 graden in het oosten. De strooidiensten van AWV beschikken deze winter in totaal over ongeveer 108.000 ton strooizout om de gladheid op de Vlaamse gewest- en autosnelwegen te bestrijden. "Dit moet volstaan om zelfs bij extreme weersomstandigheden de winter door te komen", aldus AWV. Het AWV staat in voor 1.350 kilometer autosnelwegen, 5.600 kilometer gewestwegen en 7.600 kilometer fietspaden, met 316 strooitrajecten. Voor elk traject is sinds vorig jaar een automatische strooier beschikbaar. "Met dit systeem wordt de hoeveelheid zout en de strooibreedte automatisch aangepast aan de configuratie van de weg. Zo wordt efficiënt en zuinig gestrooid. Het systeem is kostenbesparend en beter voor het milieu", aldus het agentschap. (Belga)

De 630 ton zout die AWV op de Vlaamse snel- en gewestwegen uitstrooide, is een normale hoeveelheid voor de start van de winterperiode. Of er ook in de nacht van dinsdag op woensdag gestrooid wordt, kan Daniels nog niet zeggen. "Die beslissing valt pas tegen 20 uur 's avonds." Het KMI verwacht in de nacht van dinsdag op woensdag minima rond 0 of -1 graad in het westen, en 3 à 4 graden in het oosten. De strooidiensten van AWV beschikken deze winter in totaal over ongeveer 108.000 ton strooizout om de gladheid op de Vlaamse gewest- en autosnelwegen te bestrijden. "Dit moet volstaan om zelfs bij extreme weersomstandigheden de winter door te komen", aldus AWV. Het AWV staat in voor 1.350 kilometer autosnelwegen, 5.600 kilometer gewestwegen en 7.600 kilometer fietspaden, met 316 strooitrajecten. Voor elk traject is sinds vorig jaar een automatische strooier beschikbaar. "Met dit systeem wordt de hoeveelheid zout en de strooibreedte automatisch aangepast aan de configuratie van de weg. Zo wordt efficiënt en zuinig gestrooid. Het systeem is kostenbesparend en beter voor het milieu", aldus het agentschap. (Belga)