Het grootste deel van het vrachtvervoer binnen de Benelux gebeurt vandaag via de weg (46,3 procent), dan volgt het water (32,1 procent over zee en 17,4 procent door de binnenvaart), terwijl amper 4,1 procent van de goederen via het spoor op zijn bestemming raakt. Voor het Benelux-parlement moeten alle vervoersmodi gelijk bijdragen aan de externe kosten van het transport. Trucks en binnenvaart dragen respectievelijk amper 19 en 16 procent van hun externe kosten, terwijl dat voor het spoorvrachtvervoer maar liefst 98 procent bedraagt. Het spoorvrachtvervoer dient ook meer klantgericht georganiseerd te worden en de bottlenecks op de corridors moeten worden aangepakt. (Belga)

Het grootste deel van het vrachtvervoer binnen de Benelux gebeurt vandaag via de weg (46,3 procent), dan volgt het water (32,1 procent over zee en 17,4 procent door de binnenvaart), terwijl amper 4,1 procent van de goederen via het spoor op zijn bestemming raakt. Voor het Benelux-parlement moeten alle vervoersmodi gelijk bijdragen aan de externe kosten van het transport. Trucks en binnenvaart dragen respectievelijk amper 19 en 16 procent van hun externe kosten, terwijl dat voor het spoorvrachtvervoer maar liefst 98 procent bedraagt. Het spoorvrachtvervoer dient ook meer klantgericht georganiseerd te worden en de bottlenecks op de corridors moeten worden aangepakt. (Belga)