"In het prille begin van de coronacrisis, nog voor de lockdownmaatregelen, zagen we dat het vrachtvervoer niet leek te zijn getroffen; gereden tolkilometers en aantallen wagens bleven vrij constant", meldt Viapass. "Na de effectieve lockdownrichtlijnen (vanaf 19 maart) zag men echter een duidelijk waarneembare impact." Een week na de lockdown was de activiteit van vrachtvervoer over de weg afgenomen tot gemiddeld 28% op sommige dagen, tegenover wat normaal waarneembaar is in dezelfde periode van het jaar. In de week van zondag 3 mei tot zondag 10 mei reden er over de Belgische tolwegen 714.254 vrachtwagens. Daarvan waren er 401.578 Belgische en 312.676 niet-Belgische voertuigen. Op een typische werkdag vorige week, reden er gemiddeld 131.000 vrachtwagens. Dat zijn er ongeveer 6% meer dan de week voordien, en 12 tot 13% meer dan begin april, in volle COVID19-crisis. Tijdens een normale werkweek telt Viapass evenwel gemiddeld 146.000 zware vrachtwagens per werkdag op de tolwegen in de drie Belgische gewesten. Viapass leidt hieruit af dat de situatie zich geleidelijk aan opnieuw aan het herstellen is en het vrachtvervoer over de weg "opnieuw uit het dal klimt". De herneming gebeurt sneller bij voertuigen met een Belgische nummerplaat, waar men een stijging begint waar te nemen in de week juist na Pasen. Vorige week lagen deze aantallen nog 7% onder de normale aantallen Belgische vrachtwagens op de Belgische wegen. De voertuigen met een buitenlandse nummerplaat raken maar langzamer uit het COVID19-dal. Zij kampen nog met een achterstand van grofweg 20% tegenover de normale toestand. (Belga)

"In het prille begin van de coronacrisis, nog voor de lockdownmaatregelen, zagen we dat het vrachtvervoer niet leek te zijn getroffen; gereden tolkilometers en aantallen wagens bleven vrij constant", meldt Viapass. "Na de effectieve lockdownrichtlijnen (vanaf 19 maart) zag men echter een duidelijk waarneembare impact." Een week na de lockdown was de activiteit van vrachtvervoer over de weg afgenomen tot gemiddeld 28% op sommige dagen, tegenover wat normaal waarneembaar is in dezelfde periode van het jaar. In de week van zondag 3 mei tot zondag 10 mei reden er over de Belgische tolwegen 714.254 vrachtwagens. Daarvan waren er 401.578 Belgische en 312.676 niet-Belgische voertuigen. Op een typische werkdag vorige week, reden er gemiddeld 131.000 vrachtwagens. Dat zijn er ongeveer 6% meer dan de week voordien, en 12 tot 13% meer dan begin april, in volle COVID19-crisis. Tijdens een normale werkweek telt Viapass evenwel gemiddeld 146.000 zware vrachtwagens per werkdag op de tolwegen in de drie Belgische gewesten. Viapass leidt hieruit af dat de situatie zich geleidelijk aan opnieuw aan het herstellen is en het vrachtvervoer over de weg "opnieuw uit het dal klimt". De herneming gebeurt sneller bij voertuigen met een Belgische nummerplaat, waar men een stijging begint waar te nemen in de week juist na Pasen. Vorige week lagen deze aantallen nog 7% onder de normale aantallen Belgische vrachtwagens op de Belgische wegen. De voertuigen met een buitenlandse nummerplaat raken maar langzamer uit het COVID19-dal. Zij kampen nog met een achterstand van grofweg 20% tegenover de normale toestand. (Belga)