Voordien werd er gewerkt met lussen die een magnetisch veld opwekten en metalen voorwerpen, in dit geval de kusttram, konden detecteren. Die werden ingewerkt in de grond. Met dat systeem werd een signaal uitgestuurd naar de verkeerslichten dat een tram in aantocht is. Een eerste lus voor het kruispunt zorgde ervoor dat het licht op groen sprong als de tram erdoor reed (de zogenaamde aanmelding van de tram) en wanneer de tram door een tweede lus, na het kruispunt, ging, mocht het licht opnieuw op rood staan (de "afmelding"). Nu wordt het signaal verstuurd via GPS en wordt er gewerkt met virtuele lussen. "Er zijn tal van voordelen. Het kost minder omdat het systeem niet moeten worden ingewerkt in de grond of het asfalt. Ook kabels zijn niet meer nodig. De nieuwe lussen zijn flexibel, terwijl de oude op een vaste plaats werden geïnstalleerd en tussen de aanmelding en afmelding van de tram is er blijvend contact", duidt Ethel Claeyssens van het Agentschap Wegen en Verkeer. Het systeem zorgt niet alleen voor een betere doorstroming maar ook voor verhoogde verkeersveiligheid. Vorig jaar waren er nog 86 ongevallen met de kusttram. Inmiddels loopt ook al een proefproject met bussen op het traject Leuven-Brussel. Het is immers de bedoeling om het KAR-systeem uit te rollen over heel Vlaanderen. (ANA)

Voordien werd er gewerkt met lussen die een magnetisch veld opwekten en metalen voorwerpen, in dit geval de kusttram, konden detecteren. Die werden ingewerkt in de grond. Met dat systeem werd een signaal uitgestuurd naar de verkeerslichten dat een tram in aantocht is. Een eerste lus voor het kruispunt zorgde ervoor dat het licht op groen sprong als de tram erdoor reed (de zogenaamde aanmelding van de tram) en wanneer de tram door een tweede lus, na het kruispunt, ging, mocht het licht opnieuw op rood staan (de "afmelding"). Nu wordt het signaal verstuurd via GPS en wordt er gewerkt met virtuele lussen. "Er zijn tal van voordelen. Het kost minder omdat het systeem niet moeten worden ingewerkt in de grond of het asfalt. Ook kabels zijn niet meer nodig. De nieuwe lussen zijn flexibel, terwijl de oude op een vaste plaats werden geïnstalleerd en tussen de aanmelding en afmelding van de tram is er blijvend contact", duidt Ethel Claeyssens van het Agentschap Wegen en Verkeer. Het systeem zorgt niet alleen voor een betere doorstroming maar ook voor verhoogde verkeersveiligheid. Vorig jaar waren er nog 86 ongevallen met de kusttram. Inmiddels loopt ook al een proefproject met bussen op het traject Leuven-Brussel. Het is immers de bedoeling om het KAR-systeem uit te rollen over heel Vlaanderen. (ANA)