Vanaf april 2016 moeten alle eigenaars van vrachtwagens voor goederenvervoer met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing betalen in België. De maatregel geldt op autosnelwegen en op bepaalde gewest- en gemeentewegen. Alle betrokken voertuigen moeten dan beschikken over een On Board Unit (OBU). Dat is een toestel dat het aantal afgelegde kilometers op tolwegen registreert en op basis daarvan ook een factuur berekent. Voor die OBU moet men - rechtstreeks of via derden - aankloppen bij dienstverlener Satellic. Transporteurs konden zich sinds 1 oktober 2015 registreren voor zo'n OBU. Uit cijfers van Viapass - cijfers die dinsdag ook in het Waals Parlement werden vrijgegeven door Waals minister Maxime Prévot - blijkt dat er op 3 januari 36.115 voertuigen rechtstreeks waren ingeschreven bij Satellic. Verwacht wordt dat er via derden (bv. brandstofmaatschappijen of DKV)ook nog "enkele tienduizenden additionele inschrijvingen" volgen. Wat de directe inschrijvingen betreft, zijn er intussen 19.725 OBU's besteld en 16.760 geleverd. "De eerste gebruikers hebben samen al 2, 6 miljoen kilometers gereden", aldus Claessens. Volgens Claessens "beginnen de bestellingen vlot te lopen", maar om de naar schatting 150.000 vrachtwagens tijdig uit te rusten, is dus nog wel een inspanning nodig. Hoewel een OBU op twee à drie werkdagen kan besteld worden, dringt Viapass er bij de transporteurs op aan niet tot eind maart te wachten. "Als er op 31 maart 100.000 bestellingen komen, lukt het natuurlijk niet om op 1 april klaar te zijn. En wie op 1 april geen functionerende OBU heeft, is niet in regel en riskeert dus boetes", aldus Claessens. (Belga)

Vanaf april 2016 moeten alle eigenaars van vrachtwagens voor goederenvervoer met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing betalen in België. De maatregel geldt op autosnelwegen en op bepaalde gewest- en gemeentewegen. Alle betrokken voertuigen moeten dan beschikken over een On Board Unit (OBU). Dat is een toestel dat het aantal afgelegde kilometers op tolwegen registreert en op basis daarvan ook een factuur berekent. Voor die OBU moet men - rechtstreeks of via derden - aankloppen bij dienstverlener Satellic. Transporteurs konden zich sinds 1 oktober 2015 registreren voor zo'n OBU. Uit cijfers van Viapass - cijfers die dinsdag ook in het Waals Parlement werden vrijgegeven door Waals minister Maxime Prévot - blijkt dat er op 3 januari 36.115 voertuigen rechtstreeks waren ingeschreven bij Satellic. Verwacht wordt dat er via derden (bv. brandstofmaatschappijen of DKV)ook nog "enkele tienduizenden additionele inschrijvingen" volgen. Wat de directe inschrijvingen betreft, zijn er intussen 19.725 OBU's besteld en 16.760 geleverd. "De eerste gebruikers hebben samen al 2, 6 miljoen kilometers gereden", aldus Claessens. Volgens Claessens "beginnen de bestellingen vlot te lopen", maar om de naar schatting 150.000 vrachtwagens tijdig uit te rusten, is dus nog wel een inspanning nodig. Hoewel een OBU op twee à drie werkdagen kan besteld worden, dringt Viapass er bij de transporteurs op aan niet tot eind maart te wachten. "Als er op 31 maart 100.000 bestellingen komen, lukt het natuurlijk niet om op 1 april klaar te zijn. En wie op 1 april geen functionerende OBU heeft, is niet in regel en riskeert dus boetes", aldus Claessens. (Belga)