"In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen", schreef De Wever in zijn nota. "Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper." Uit een simulatie van automobielfederatie Febiac blijkt nu dat de nieuwe test grote gevolgen heeft voor de fiscaliteit. Uitgaande van een gemiddelde stijging van de gemeten CO2-uitstoot met 20 procent, gaat zowel de jaarlijkse rijtaks als de BIV (belasting op inverkeerstelling), die eenmalig wordt betaald, omhoog. Vooral bij de BIV is de stijging aanzienlijk. Febiac maakte een simulatie voor acht courante modellen. Voor een kleine stadswagen met benzinemotor stijgt de BIV van 114 naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse stijgt de BIV zelfs van 357 naar 850 euro. Bij de aankoop van een hybride auto is de stijging beperkt. Ook bij de dieselmodellen stijgt de BIV, maar opvallend is dat een diesel die ongeveer evenveel CO2-uitstoot als een vergelijkbare benzinemotor, ruim drie keer duurder is aan BIV. De verhoging van de BIV en rijtaks zal weliswaar enkel voor particulieren en rechtspersonen gelden. De fiscaliteit voor leasingwagens is nog altijd federale materie. Woordvoerder Joost Kaesemans van Febiac waarschuwt dat de duurdere fiscaliteit contraproductief dreigt te zijn. "De verhogingen zijn van die aard dat ze niet aanvaardbaar zijn voor de consument en contraproductief zullen werken op de uiteindelijke doelstelling, namelijk de consument doen kiezen voor schonere en zuinigere voertuigen." Mocht de nieuwe CO2-uitstoot in de berekening van de fiscaliteit worden overgenomen, dan verwacht Febiac dat meer mensen langer met hun oude en vervuilende auto zullen blijven rijden. (Belga)