Vlamingen pessimistischer over de toekomst

© Belga

Niet zozeer de eigen situatie, maar de maatschappelijke ontwikkelingen stemmen de Vlaming minder hoopvol.

De Vlamingen drukken zich pessimistischer uit over de toekomt. Bijna 73 procent denkt dat er over tien jaar een groter verschil zal zijn in inkomens, in 2009 was dit 68 procent. Bijna zeven op tien Vlamingen denkt dat de volgende generatie een stap terug zal moeten zetten, al leeft dit wel al langer.

Het zijn slechts enkele resultaten uit de 19de editie van de studie Vlaamse Regionale Indicatoren, kortweg VRIND, van de Vlaamse regering onder een 1.500-tal Vlamingen.

Ook denken meer en meer mensen dat men binnen 10 jaar zelf voor het pensioen zal moeten zorgen (stijging van 59 naar 63 procent) en dat er meer sociaal uitgeslotenen zullen zijn. Slechts 20 procent denkt dat het leefmilieu er binnen 10 jaar beter voorstaat (-8,8 procent).

Dag telt te weinig uren

Het pessimisme neemt dan wel toe, de Vlamingen blijven zeer tevreden met het leven. In 2010 lag die tevredenheid in Europa enkel hoger bij de Scandinaviërs, de Britten en de Nederlanders.

Wel vindt 40 procent van de bevolking dat een dag te weinig uren telt en zegt een kwart van de Vlamingen nooit bijgewerkt te raken. Dertig procent beweert dat werk een effect heeft op het gezin. Het aantal Vlamingen dat de combinatie werk en gezin als een probleem ervaart, ligt zo hoger dan het Europese gemiddelde, dat rond de 25 procent ligt.

Vlaams minister-president Kris Peeters wees erop dat Vlaanderen in 2010 op economisch vlak “wonderwel heel snel gerecupereerd en hersteld is van de crisis”. Peeters erkende ook de keerzijde van “de snelle economische heropleving”. “De filezwaarte heeft in 2010 een nieuwe piek gekend, en vooral – dat is een open deur instampen – in Antwerpen.” Met andere woorden moet de Oosterweelverbinding zo snel mogelijk gerealiseerd worden, klonk het.

Duurzaamheid en verkeersveiligheid

Vlaanderen zette vorig jaar ook opnieuw een goede stap richting meer duurzaamheid. Op economisch vlak ging de duurzaamheid erop vooruit. Voor het sociale is er een stagnatie na jaren stijging en qua ecologische duurzaamheid is stagnatie de trend van het voorbije decennium.

De verkeersveiligheid, de evolutie van het aantal verkeersdoden, verbetert, maar Vlaanderen scoort slecht in vergelijking met andere Europese topregio’s. “Langs de ene kant is het goed”, met 45 procent minder verkeersdoden sinds 2000, “maar anderzijds zitten we internationaal gezien fors boven het Europese gemiddelde”, zei de minister-president. Hij wees op initiatieven zoals het wegwerken van zwarte punten en inzetten op verkeerseducatie.

Energieverbruik stijgt

Ook op energievlak is er nog werk aan de winkel, erkende Peeters. Zo steeg het energieverbruik in Vlaanderen in 2010 op jaarbasis met 10 procent tot 1.693 petajoule. Ook de energieintensiteit – een indicator van de energieafhankelijkheid van de economie – steeg na een jarenlange daling opnieuw en kwam vorig jaar zo maar 4,5 procent lager uit dan in 1990.

Peeters wees tot slot op de perikelen met onder meer de problemen van de eurozone en de banken: “2012 dient zich niet heel erg positief aan”. Er is een “sense of urgency”, de uitdaging om de positieve trend door te trekken is een “zeer zware uitdaging voor de volgende weken, maanden en zeker voor 2012”. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content