Vlaanderen telde begin dit jaar 46.487 elektrische voertuigen, waarvan 13.754 batterij elektrische wagens en 32.733 plug-in hybrides, die 20 tot 50 km elektrisch kunnen rijden en naast een elektrische motor ook een verbrandingsmotor hebben. In 2017 en 2018 werden er zo'n 1.300 publieke laadpunten per jaar geplaatst, in 2019 kwamen er ongeveer 700 bij. Door de spreiding beschikken 297 van de 300 Vlaamse gemeenten over minstens één publiek laadpunt. Het gaat niet om het aantal laadpalen, een laadpaal heeft doorgaans twee laadpunten, verduidelijkt het departement. Bijna negen op de tien van de Belgische publieke laadpunten bevinden zich overigens op Vlaams grondgebied. Van de 3.814 publieke laadpunten hebben 3.724 een maximum vermogen van 22 kW. De overige negentig punten zijn snellaadpunten of ultrasnellaadpunten met een vermogen van 43 kW of meer. Gemiddeld rijden er dus twaalf elektrische wagens rond per publiek laadpunt. Dat is volgens het departement een goede verhouding rekening houdend met het hoge aandeel plug-in hybrides en de mogelijkheden in Vlaanderen om privé of op het werk te laden. (Belga)

Vlaanderen telde begin dit jaar 46.487 elektrische voertuigen, waarvan 13.754 batterij elektrische wagens en 32.733 plug-in hybrides, die 20 tot 50 km elektrisch kunnen rijden en naast een elektrische motor ook een verbrandingsmotor hebben. In 2017 en 2018 werden er zo'n 1.300 publieke laadpunten per jaar geplaatst, in 2019 kwamen er ongeveer 700 bij. Door de spreiding beschikken 297 van de 300 Vlaamse gemeenten over minstens één publiek laadpunt. Het gaat niet om het aantal laadpalen, een laadpaal heeft doorgaans twee laadpunten, verduidelijkt het departement. Bijna negen op de tien van de Belgische publieke laadpunten bevinden zich overigens op Vlaams grondgebied. Van de 3.814 publieke laadpunten hebben 3.724 een maximum vermogen van 22 kW. De overige negentig punten zijn snellaadpunten of ultrasnellaadpunten met een vermogen van 43 kW of meer. Gemiddeld rijden er dus twaalf elektrische wagens rond per publiek laadpunt. Dat is volgens het departement een goede verhouding rekening houdend met het hoge aandeel plug-in hybrides en de mogelijkheden in Vlaanderen om privé of op het werk te laden. (Belga)