In de strijd tegen snelheidsovertredingen kiest Vlaanderen al jaren voor trajectcontroles in plaats van gewone flitspalen. Trajectcontroles worden gezien als efficiënter omdat ze toelaten de gemiddelde snelheid over een langer traject te controleren. Maar om een duurzaam effect te hebben, moeten de trajectcontroles natuurlijk wel werken. En daar knelde de voorbije jaren het schoentje. Veel trajectcontroles waren niet operationeel omdat er een probleem was met de aansluiting op de nationale databank, het AMS-systeem of het ANPR Management Systeem. Dat aansluitinsprobleem lijkt nu grotendeels van de baan.

Maar daarmee is nog niet alles opgelost. 'Niet enkel de koppeling met AMS is essentieel, maar ook de verwerking door de gewestelijke verwerkingscentra (GVC) is een essentiële schakel in het handhavingsbeleid', zegt minister Peeters. Zij vraagt aan haar federale collega Annelies Verlinden om daarvoor de nodige inspanningen te doen.

Minister Peeters blijft wel overtuigd van het nut van trajectcontroles. 'Het effect van trajectcontroles op de verkeersveiligheid is bewezen. Ter hoogte van trajectcontroles daalt het aantal snelheidsovertredingen met zo'n 78 procent. Onderzoek toont aan dat het aantal ongevallen ter hoogte van een trajectcontrole daalt met 15 tot zelfs 30 procent. Vooral op het vlak van ernstige ongevallen merken we dat effect', zegt ze. 'Trajectcontroles zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen', besluit Peeters.

In de strijd tegen snelheidsovertredingen kiest Vlaanderen al jaren voor trajectcontroles in plaats van gewone flitspalen. Trajectcontroles worden gezien als efficiënter omdat ze toelaten de gemiddelde snelheid over een langer traject te controleren. Maar om een duurzaam effect te hebben, moeten de trajectcontroles natuurlijk wel werken. En daar knelde de voorbije jaren het schoentje. Veel trajectcontroles waren niet operationeel omdat er een probleem was met de aansluiting op de nationale databank, het AMS-systeem of het ANPR Management Systeem. Dat aansluitinsprobleem lijkt nu grotendeels van de baan. Maar daarmee is nog niet alles opgelost. 'Niet enkel de koppeling met AMS is essentieel, maar ook de verwerking door de gewestelijke verwerkingscentra (GVC) is een essentiële schakel in het handhavingsbeleid', zegt minister Peeters. Zij vraagt aan haar federale collega Annelies Verlinden om daarvoor de nodige inspanningen te doen. Minister Peeters blijft wel overtuigd van het nut van trajectcontroles. 'Het effect van trajectcontroles op de verkeersveiligheid is bewezen. Ter hoogte van trajectcontroles daalt het aantal snelheidsovertredingen met zo'n 78 procent. Onderzoek toont aan dat het aantal ongevallen ter hoogte van een trajectcontrole daalt met 15 tot zelfs 30 procent. Vooral op het vlak van ernstige ongevallen merken we dat effect', zegt ze. 'Trajectcontroles zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen', besluit Peeters.