In 2015 werden er in België 10.363 werkstraffen uitgedeeld, ruim 1.500 meer dan in 2011, blijkt uit federale gegevens. Kurt De Loor vindt dat lokale en bovenlokale besturen een taak hebben om ook plaatsen aan te bieden waar een werkstraf kan worden uitgevoerd. Vlaanderen schiet hier tekort vindt hij. Vorig jaar werden er negen uitgevoerd bij de eigen diensten. Zes in het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum (OPZC) Rekem en drie bij Sport Vlaanderen. Een jaar eerder werden drie uitgevoerd, allemaal in Rekem. In 2015 en 2016 ging het om respectievelijk 21 en 14 werkstraffen. In zijn antwoord op de schriftelijke vraag geeft Bourgeois aan dat de mogelijkheden bij departementen of agentschappen van de Vlaamse overheid beperkt zijn. De straf mag immers niet bestaan uit een activiteit die doorgaans door bezoldigde werknemers wordt uitgevoerd. Daarnaast kan de rechter aanwijzingen geven over de invulling van de straf, bijvoorbeeld om een verband te leggen tussen de aard van de feiten en het soort werk. Toch vindt De Loor dat Vlaanderen in gebreke blijft. "Om de vergelijking te maken: in een stad als Zottegem bijvoorbeeld, met 26.000 inwoners, werden 13 werkstraffen uitgevoerd bij het OCMW alleen. Vlaanderen moet echt beter doen." Het parlementslid wijst erop dat werkstraffen vaak een beter resultaat sorteren dan gevangenisstraffen, die recidive in de hand kunnen werken. "Uit onderzoek blijkt dat daders die een werkstraf krijgen, 47 procent minder vaak hervallen dan wie kort naar de gevangenis wordt gestuurd." (Belga)

In 2015 werden er in België 10.363 werkstraffen uitgedeeld, ruim 1.500 meer dan in 2011, blijkt uit federale gegevens. Kurt De Loor vindt dat lokale en bovenlokale besturen een taak hebben om ook plaatsen aan te bieden waar een werkstraf kan worden uitgevoerd. Vlaanderen schiet hier tekort vindt hij. Vorig jaar werden er negen uitgevoerd bij de eigen diensten. Zes in het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum (OPZC) Rekem en drie bij Sport Vlaanderen. Een jaar eerder werden drie uitgevoerd, allemaal in Rekem. In 2015 en 2016 ging het om respectievelijk 21 en 14 werkstraffen. In zijn antwoord op de schriftelijke vraag geeft Bourgeois aan dat de mogelijkheden bij departementen of agentschappen van de Vlaamse overheid beperkt zijn. De straf mag immers niet bestaan uit een activiteit die doorgaans door bezoldigde werknemers wordt uitgevoerd. Daarnaast kan de rechter aanwijzingen geven over de invulling van de straf, bijvoorbeeld om een verband te leggen tussen de aard van de feiten en het soort werk. Toch vindt De Loor dat Vlaanderen in gebreke blijft. "Om de vergelijking te maken: in een stad als Zottegem bijvoorbeeld, met 26.000 inwoners, werden 13 werkstraffen uitgevoerd bij het OCMW alleen. Vlaanderen moet echt beter doen." Het parlementslid wijst erop dat werkstraffen vaak een beter resultaat sorteren dan gevangenisstraffen, die recidive in de hand kunnen werken. "Uit onderzoek blijkt dat daders die een werkstraf krijgen, 47 procent minder vaak hervallen dan wie kort naar de gevangenis wordt gestuurd." (Belga)