De Lijn selecteerde twee jaar geleden vijf mogelijke leveranciers voor de bouw van de zelfrijdende bussen. De winnende constructeur, die dit najaar aangeduid zou worden, moest volgend jaar de eerste testritten op de weg opstarten. De Lijn zou vier offertes ontvangen hebben van constructeurs, waarvan slechts één valabel bleek. Daaruit concludeerde de vervoermaatschappij dat het project in de Vlaamse steden technologisch nog niet realiseerbaar is. De Lijn wilde woensdag niet bevestigen dat het autonome busproject in de vier steden wordt stopgezet. 'De onderhandelingsprocedure en bijbehorende gesprekken lopen nog', zegt woordvoerster Karen Van der Sype. Ze beklemtoont dat het andere autonome busproject van De Lijn op Brussels Airport wel voortloopt. Daar vond vorig jaar de eerste zelfrijdende testrit - met steward, maar zonder reizigers - plaats. (Belga)

De Lijn selecteerde twee jaar geleden vijf mogelijke leveranciers voor de bouw van de zelfrijdende bussen. De winnende constructeur, die dit najaar aangeduid zou worden, moest volgend jaar de eerste testritten op de weg opstarten. De Lijn zou vier offertes ontvangen hebben van constructeurs, waarvan slechts één valabel bleek. Daaruit concludeerde de vervoermaatschappij dat het project in de Vlaamse steden technologisch nog niet realiseerbaar is. De Lijn wilde woensdag niet bevestigen dat het autonome busproject in de vier steden wordt stopgezet. 'De onderhandelingsprocedure en bijbehorende gesprekken lopen nog', zegt woordvoerster Karen Van der Sype. Ze beklemtoont dat het andere autonome busproject van De Lijn op Brussels Airport wel voortloopt. Daar vond vorig jaar de eerste zelfrijdende testrit - met steward, maar zonder reizigers - plaats. (Belga)