Het relanceplan voor de media moet een antwoord bieden op de toenemende uitdagingen voor de sector, klinkt het. "Het Vlaamse media-ecosysteem staat al enkele jaren sterk onder druk door de snelle digitalisering van onze samenleving en economie", zeggen de ministers in een persbericht. "Daarnaast wijzigt het mediagebruik in sneltempo en zetten internationale spelers onze mediabedrijven steeds meer onder druk." Onder meer door meer samen te werken kunnen de Vlaamse media volgens Crevits en Dalle "relevant blijven binnen een alsmaar internationaal speelveld". Die samenwerking gaat onder meer over dataverzameling. "Het wordt essentieel een beter zicht te hebben op het crossplatform mediagedrag van Vlaamse mediagebruikers", klinkt het. Er wordt 4 miljoen euro uitgetrokken in een "crossmediaal multiplatform meetsysteem", dat als ambitie heeft "grote hoeveelheden gebruikersdata van participerende Vlaamse mediaspelers slim aan elkaar te koppelen". Dat moet onder meer gerichte reclamecampagnes over verschillende media heen mogelijk maken, met respect voor de privacy. Er gaat ook 4 miljoen euro naar de oprichting van een "media hub", een gedeeld private cloudplatform, en 3 miljoen is er voor de strijd tegen fake news, desinformatie. En er wordt ingezet op de digitale transformatie van de regionale omroepen, zodat zij niet achterop blijven. Het grootste deel van het budget (21,5 miljoen) wordt gereserveerd voor projecten die de sector zelf kan aanbrengen. "Hoewel onze mediabedrijven behoren tot de top in Europa, worden we geconfronteerd met nieuwe spelers die het verdienmodel stevig onder druk zetten", stelt minister Dalle. "Om leiderschap te blijven claimen en topcontent aan te bieden voor duizenden kijkers en luisteraars, is het belangrijk onszelf te blijven heruitvinden." "Met dit plan kunnen we al die sterke en innovatieve projecten die inspelen op het mediagebruik en productie van de toekomst verder ontwikkelen in Vlaanderen. Daarvoor rekenen we op een sterke samenwerking tussen de mediaspelers en de kennisinstellingen", voegt minister Crevits toe. (Belga)

Het relanceplan voor de media moet een antwoord bieden op de toenemende uitdagingen voor de sector, klinkt het. "Het Vlaamse media-ecosysteem staat al enkele jaren sterk onder druk door de snelle digitalisering van onze samenleving en economie", zeggen de ministers in een persbericht. "Daarnaast wijzigt het mediagebruik in sneltempo en zetten internationale spelers onze mediabedrijven steeds meer onder druk." Onder meer door meer samen te werken kunnen de Vlaamse media volgens Crevits en Dalle "relevant blijven binnen een alsmaar internationaal speelveld". Die samenwerking gaat onder meer over dataverzameling. "Het wordt essentieel een beter zicht te hebben op het crossplatform mediagedrag van Vlaamse mediagebruikers", klinkt het. Er wordt 4 miljoen euro uitgetrokken in een "crossmediaal multiplatform meetsysteem", dat als ambitie heeft "grote hoeveelheden gebruikersdata van participerende Vlaamse mediaspelers slim aan elkaar te koppelen". Dat moet onder meer gerichte reclamecampagnes over verschillende media heen mogelijk maken, met respect voor de privacy. Er gaat ook 4 miljoen euro naar de oprichting van een "media hub", een gedeeld private cloudplatform, en 3 miljoen is er voor de strijd tegen fake news, desinformatie. En er wordt ingezet op de digitale transformatie van de regionale omroepen, zodat zij niet achterop blijven. Het grootste deel van het budget (21,5 miljoen) wordt gereserveerd voor projecten die de sector zelf kan aanbrengen. "Hoewel onze mediabedrijven behoren tot de top in Europa, worden we geconfronteerd met nieuwe spelers die het verdienmodel stevig onder druk zetten", stelt minister Dalle. "Om leiderschap te blijven claimen en topcontent aan te bieden voor duizenden kijkers en luisteraars, is het belangrijk onszelf te blijven heruitvinden." "Met dit plan kunnen we al die sterke en innovatieve projecten die inspelen op het mediagebruik en productie van de toekomst verder ontwikkelen in Vlaanderen. Daarvoor rekenen we op een sterke samenwerking tussen de mediaspelers en de kennisinstellingen", voegt minister Crevits toe. (Belga)