De 42 sportfederaties -36 unisportfederaties en 6 multisportfederaties- krijgen de centen om de kwaliteit en de participatie in hun jeugdsportclubs te stimuleren. Het geld kunnen ze gebruiken om bijvoorbeeld jeugdsportbegeleiders bijscholingen te laten volgen, voor het volgen van een erkende opleiding, het stimuleren van actieve gediplomeerde jeugdtrainers, of om een uitval bij de tienerjeugd aan te pakken en te verminderen. Ook de aankoop van (para)medisch of sportmateriaal voor de jeugdwerking kan hiermee betaald worden. Om nieuwe jonge leden aan te trekken organiseren verschillende sportclubs een opendeurdag of een initiatie lessenreeksen, of zetten ze in samenwerking met scholen een jongerenproject op poten. Maar ook online hengelen sportclubs naar nieuwe leden door hun nieuwsgierigheid te prikkelen via bijvoorbeeld sociale mediacampagnes of filmpjes met influencers. "We merken dat het jeugdsportproject een groot succes is. Wetenschappelijk onderzoek toont ook aan dat jongeren die lid zijn van een sportclub, meer kans maken om ook op latere leeftijd aan sport te doen", zegt Weyts. "Des te meer kunnen we met deze middelen de kwaliteit van de begeleiding en het aanbod voor de jeugd in sportfederaties en in hun sportclubs verder verhogen." (Belga)

De 42 sportfederaties -36 unisportfederaties en 6 multisportfederaties- krijgen de centen om de kwaliteit en de participatie in hun jeugdsportclubs te stimuleren. Het geld kunnen ze gebruiken om bijvoorbeeld jeugdsportbegeleiders bijscholingen te laten volgen, voor het volgen van een erkende opleiding, het stimuleren van actieve gediplomeerde jeugdtrainers, of om een uitval bij de tienerjeugd aan te pakken en te verminderen. Ook de aankoop van (para)medisch of sportmateriaal voor de jeugdwerking kan hiermee betaald worden. Om nieuwe jonge leden aan te trekken organiseren verschillende sportclubs een opendeurdag of een initiatie lessenreeksen, of zetten ze in samenwerking met scholen een jongerenproject op poten. Maar ook online hengelen sportclubs naar nieuwe leden door hun nieuwsgierigheid te prikkelen via bijvoorbeeld sociale mediacampagnes of filmpjes met influencers. "We merken dat het jeugdsportproject een groot succes is. Wetenschappelijk onderzoek toont ook aan dat jongeren die lid zijn van een sportclub, meer kans maken om ook op latere leeftijd aan sport te doen", zegt Weyts. "Des te meer kunnen we met deze middelen de kwaliteit van de begeleiding en het aanbod voor de jeugd in sportfederaties en in hun sportclubs verder verhogen." (Belga)