De Gentse Dampoort staat bekend als een onveilige rotonde die ook een hardnekkige flessenhals vormt voor het doorgaand verkeer. De buurt kreunt onder toenemende verkeersdrukte en de openbare weg werd er de voorbije jaren al enkele keren heringericht. Sinds 2018 lijkt een duurzame oplossing - met een tunnel onder de Dampoort - een haalbare kaart. Het Gentse stadsbestuur had al openlijk voor die optie gepleit. Voornamelijk omdat er zo bovengronds mogelijkheden ontstaan om groen of commerciële zones in te kleuren. De wijk is ook belangrijk omdat Gent al jaren aan doorgedreven stadsontwikkeling doet, bijvoorbeeld aan de Nieuwe Dokken, waar een energieneutrale wijk wordt opgetrokken. Maar de keuze voor een tunnel is een slordige 50 miljoen euro duurder. De beslissing zou in mei al vallen maar de Vlaamse regering nam uiteindelijk haar tijd voor het dossier, dat samen met enkele andere investeringsprojecten wordt bekeken. Maandag werd de beslissing in aanwezigheid van Vlaams Minister Lydia Peeters (Open vld) meegedeeld. De ondertunneling van de R40 is onderdeel van een pakket van 465 miljoen euro. Daarin wordt dus ook de aanleg van tramlijnen 4 en 7 aangekondigd, waardoor buurtbewoners en passanten onder meer kunnen rekenen op een verbinding met dat andere, grotere station in Gent: Sint-Pieters. Die tramlijn 4 start aan het Neuseplein en loopt over de de Verapazbrug tot de Dampoort via de Oude Dokken, over een afstand van 1,5 kilometer. Buslijnen 7 worden omgevormd tot een nieuwe tramlijn, tussen Gent-Dampoort en Gent-Sint-Pieters, tot aan het Parkbos. De nieuwe tramverbinding heeft een totale lengte van ongeveer 10 km waarvan 7 km nieuwe traminfrastructuur en 3 km bestaande infrastructuur van tramlijn 1. Binnen dat project wordt ook het kruispunt Heuvelpoort en Museumplein heraangelegd. Peeters geeft aan dat het nog te vroeg is om te beloven wanneer de eerste spade in de grond gaat, maar dat zal geen 10 jaar meer duren. Voor de financiering wordt gekeken naar een publiek-private samenwerking binnen een DBFM-constructie. Daarbij worden diverse onderdelen van het contract, zoals het ontwerp en de bouw maar ook het onderhoud, aan een private partner toevertrouwd. Dat heeft mogelijk een invloed op de manier waarop de investering zich zal vertalen in de Vlaamse begroting. "Het gaat om een immens hoog bedrag", zegt Peeters tijdens een persmoment die de septemberverklaring voorafgaat. "Daarom hebben we een check gedaan om te bekijken of we dat op deze manier kunnen financieren." Het voorbije weekend is binnen de schoot van de Vlaamse regering beslist om effectief te kiezen voor de alternatieve financiering. De Werkvennootschap, de Vlaamse organisatie die grote en complexe mobiliteitsprojecten ondersteunt, krijgt het mandaat om de uitwerking tot een goed einde te brengen. De financiering van de werken lijkt dus rond te zijn. Details over het traject van de tunnel of de herinrichting van de omgeving van het station moeten de komende jaren worden bestudeerd. (Belga)

De Gentse Dampoort staat bekend als een onveilige rotonde die ook een hardnekkige flessenhals vormt voor het doorgaand verkeer. De buurt kreunt onder toenemende verkeersdrukte en de openbare weg werd er de voorbije jaren al enkele keren heringericht. Sinds 2018 lijkt een duurzame oplossing - met een tunnel onder de Dampoort - een haalbare kaart. Het Gentse stadsbestuur had al openlijk voor die optie gepleit. Voornamelijk omdat er zo bovengronds mogelijkheden ontstaan om groen of commerciële zones in te kleuren. De wijk is ook belangrijk omdat Gent al jaren aan doorgedreven stadsontwikkeling doet, bijvoorbeeld aan de Nieuwe Dokken, waar een energieneutrale wijk wordt opgetrokken. Maar de keuze voor een tunnel is een slordige 50 miljoen euro duurder. De beslissing zou in mei al vallen maar de Vlaamse regering nam uiteindelijk haar tijd voor het dossier, dat samen met enkele andere investeringsprojecten wordt bekeken. Maandag werd de beslissing in aanwezigheid van Vlaams Minister Lydia Peeters (Open vld) meegedeeld. De ondertunneling van de R40 is onderdeel van een pakket van 465 miljoen euro. Daarin wordt dus ook de aanleg van tramlijnen 4 en 7 aangekondigd, waardoor buurtbewoners en passanten onder meer kunnen rekenen op een verbinding met dat andere, grotere station in Gent: Sint-Pieters. Die tramlijn 4 start aan het Neuseplein en loopt over de de Verapazbrug tot de Dampoort via de Oude Dokken, over een afstand van 1,5 kilometer. Buslijnen 7 worden omgevormd tot een nieuwe tramlijn, tussen Gent-Dampoort en Gent-Sint-Pieters, tot aan het Parkbos. De nieuwe tramverbinding heeft een totale lengte van ongeveer 10 km waarvan 7 km nieuwe traminfrastructuur en 3 km bestaande infrastructuur van tramlijn 1. Binnen dat project wordt ook het kruispunt Heuvelpoort en Museumplein heraangelegd. Peeters geeft aan dat het nog te vroeg is om te beloven wanneer de eerste spade in de grond gaat, maar dat zal geen 10 jaar meer duren. Voor de financiering wordt gekeken naar een publiek-private samenwerking binnen een DBFM-constructie. Daarbij worden diverse onderdelen van het contract, zoals het ontwerp en de bouw maar ook het onderhoud, aan een private partner toevertrouwd. Dat heeft mogelijk een invloed op de manier waarop de investering zich zal vertalen in de Vlaamse begroting. "Het gaat om een immens hoog bedrag", zegt Peeters tijdens een persmoment die de septemberverklaring voorafgaat. "Daarom hebben we een check gedaan om te bekijken of we dat op deze manier kunnen financieren." Het voorbije weekend is binnen de schoot van de Vlaamse regering beslist om effectief te kiezen voor de alternatieve financiering. De Werkvennootschap, de Vlaamse organisatie die grote en complexe mobiliteitsprojecten ondersteunt, krijgt het mandaat om de uitwerking tot een goed einde te brengen. De financiering van de werken lijkt dus rond te zijn. Details over het traject van de tunnel of de herinrichting van de omgeving van het station moeten de komende jaren worden bestudeerd. (Belga)