TIMSS verzamelt elke vier jaar in 58 landen de prestaties van de leerlingen van het vierde leerjaar voor wiskunde en wetenschappen. Wat wiskunde betreft, stond Vlaanderen in 2019 op de 17de plaats, tussen Tsjechië en Cyprus. Slechts 8 procent van de leerlingen haalde de benchmark 'gevorderd', veel minder dan in bijvoorbeeld Engeland, Ierland en Noorwegen. Voor wetenschappen stonden we slechts op 35ste plaats, net voor Malta en Kazachstan. De onderzoekers vonden een verband tussen de prestaties en de sociaal-economische status en de thuistaal van de leerlingen. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) noemt de resultaten barslecht en wil de lat hoger leggen met de eindtermen. Hij vindt ook dat de helft van de onderwijstijd in het lager onderwijs naar Nederlands en wiskunde zou moeten gaan. (Belga)

TIMSS verzamelt elke vier jaar in 58 landen de prestaties van de leerlingen van het vierde leerjaar voor wiskunde en wetenschappen. Wat wiskunde betreft, stond Vlaanderen in 2019 op de 17de plaats, tussen Tsjechië en Cyprus. Slechts 8 procent van de leerlingen haalde de benchmark 'gevorderd', veel minder dan in bijvoorbeeld Engeland, Ierland en Noorwegen. Voor wetenschappen stonden we slechts op 35ste plaats, net voor Malta en Kazachstan. De onderzoekers vonden een verband tussen de prestaties en de sociaal-economische status en de thuistaal van de leerlingen. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) noemt de resultaten barslecht en wil de lat hoger leggen met de eindtermen. Hij vindt ook dat de helft van de onderwijstijd in het lager onderwijs naar Nederlands en wiskunde zou moeten gaan. (Belga)