In Vlaanderen zijn er momenteel ongeveer 600.000 huurwoningen. Tijdens de eerste coronagolf kampten tal van huurders en verhuurders met betalingsproblemen of huurconflicten. Daarom kreeg de Vlaamse Ombudsdienst de opdracht enkele maanden lang te bemiddelen bij 272 van hen (twee derde huurders, een derde verhuurders). "We ontvingen steeds meer hulpkreten, over het betalen van de huur maar ook over bijvoorbeeld huisbezoeken", zegt Vlaams ombudsman Bart Weekers. "We merkten al snel dat bemiddelaars of juristen ook een soort hulpverleners moeten zijn. Met de nodige ondersteuning bleken mensen hun problemen onderling te kunnen oplossen, zonder naar de vrederechter te stappen. Maar dan moeten ze wel weten welke concrete stappen ze kunnen nemen." Een belangrijk hulpmiddel om huurgeschillen op te lossen is de helpdesk private huur van de Vlaamse overheid. "Alleen is die momenteel totaal onbekend", zegt Weekers. In het rapport over de bemiddeling, die liep van mei tot september dit jaar, is een van de belangrijkste aanbevelingen dan ook het bekender maken van de helpdesk. Die is te vinden via wonenvlaanderen.be/private-huur. Daarnaast wijst de ombudsdienst op het belang van verhuurdersorganisatie Verenigde Eigenaars. Die vzw staat verhuurders bij met advies over huurwetgeving en concrete stappen bij conflicten. Toch blijken slechts weinig verhuurders de vzw te kennen. (Belga)

In Vlaanderen zijn er momenteel ongeveer 600.000 huurwoningen. Tijdens de eerste coronagolf kampten tal van huurders en verhuurders met betalingsproblemen of huurconflicten. Daarom kreeg de Vlaamse Ombudsdienst de opdracht enkele maanden lang te bemiddelen bij 272 van hen (twee derde huurders, een derde verhuurders). "We ontvingen steeds meer hulpkreten, over het betalen van de huur maar ook over bijvoorbeeld huisbezoeken", zegt Vlaams ombudsman Bart Weekers. "We merkten al snel dat bemiddelaars of juristen ook een soort hulpverleners moeten zijn. Met de nodige ondersteuning bleken mensen hun problemen onderling te kunnen oplossen, zonder naar de vrederechter te stappen. Maar dan moeten ze wel weten welke concrete stappen ze kunnen nemen." Een belangrijk hulpmiddel om huurgeschillen op te lossen is de helpdesk private huur van de Vlaamse overheid. "Alleen is die momenteel totaal onbekend", zegt Weekers. In het rapport over de bemiddeling, die liep van mei tot september dit jaar, is een van de belangrijkste aanbevelingen dan ook het bekender maken van de helpdesk. Die is te vinden via wonenvlaanderen.be/private-huur. Daarnaast wijst de ombudsdienst op het belang van verhuurdersorganisatie Verenigde Eigenaars. Die vzw staat verhuurders bij met advies over huurwetgeving en concrete stappen bij conflicten. Toch blijken slechts weinig verhuurders de vzw te kennen. (Belga)