De Vlaamse Ombudsman doet het voorstel in belang van de groep reizigers die net niet in aanmerking komen voor een sociaal abonnement. Zij zouden de mogelijkheid moeten hebben om gespreid te betalen, net zoals dat momenteel bijvoorbeeld mogelijk is voor een krantenabonnement. Als ze de jaarprijs niet in één keer kunnen betalen, worden ze immers in de richting van de duurdere maandabonnementen gedreven. Een Omnipas kost dan plots 552 euro in plaats van 299 euro.

Uit het antwoord op de vraag van Joris Vandenbroucke blijkt dat De Lijn niet ingaat op de vraag. De uitwerking van de benodigde ICT-systemen zou immers behoorlijk wat geld kosten. De vervoersmaatschappij wijst ook op een frauderisico. Wie een kortlopend abonnement nodig heeft zou bijvoorbeeld een jaarabonnement kunnen aanvragen en na enkele maanden stoppen met betalen. De kosten voor incasso wegen in dat geval niet op tegen de mogelijke ontvangsten, voert De Lijn aan. Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) wil er naar eigen zeggen over waken dat de tariefstructuur voor bus en tram niet opnieuw een doolhof wordt. (BELGA/JVL)

De Vlaamse Ombudsman doet het voorstel in belang van de groep reizigers die net niet in aanmerking komen voor een sociaal abonnement. Zij zouden de mogelijkheid moeten hebben om gespreid te betalen, net zoals dat momenteel bijvoorbeeld mogelijk is voor een krantenabonnement. Als ze de jaarprijs niet in één keer kunnen betalen, worden ze immers in de richting van de duurdere maandabonnementen gedreven. Een Omnipas kost dan plots 552 euro in plaats van 299 euro. Uit het antwoord op de vraag van Joris Vandenbroucke blijkt dat De Lijn niet ingaat op de vraag. De uitwerking van de benodigde ICT-systemen zou immers behoorlijk wat geld kosten. De vervoersmaatschappij wijst ook op een frauderisico. Wie een kortlopend abonnement nodig heeft zou bijvoorbeeld een jaarabonnement kunnen aanvragen en na enkele maanden stoppen met betalen. De kosten voor incasso wegen in dat geval niet op tegen de mogelijke ontvangsten, voert De Lijn aan. Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) wil er naar eigen zeggen over waken dat de tariefstructuur voor bus en tram niet opnieuw een doolhof wordt. (BELGA/JVL)