Het Grondwettelijk Hof vernietigde vorige week de Vlaamse regeling rond de virtueel terugdraaiende teller van de digitale elektriciteitsmeter. De regering besloot daarop dat de 101.000 rechtstreeks getroffen eigenaars met een digitale meter nog in 2021 een eenmalige compensatie krijgen die voor een gemiddeld project een rendement van 5 procent op 15 jaar garandeert. Ook voor eigenaars die nog een digitale meter moeten krijgen, komt er een compensatie. Het arrest van het Grondwettelijk Hof beroert de gemoederen. De Vlaamse Ombudsdienst heeft het over een "zelden geziene verontwaardiging". De dienst kreeg op een week tijd meer dan 300 klachten over de kwestie binnen. Volgens ombudsman Bart Weekers werkt zijn dienst achter de schermen volop mee aan de antwoorden die de overheid biedt via de website compensatieteller.be. Maar mensen kunnen zeker ook nog steeds met hun klachten terecht bij de ombudsdienst, benadrukt Weekers. De Vlaamse Ombudsdienst wil volgens Weekers "mee wegen op het herstel na deze vertrouwensbreuk". "De compensatieregeling is immers slechts een deel van de oplossing. Maar dat alleen herstelt geenszins het vertrouwen", aldus nog Weekers. (Belga)

Het Grondwettelijk Hof vernietigde vorige week de Vlaamse regeling rond de virtueel terugdraaiende teller van de digitale elektriciteitsmeter. De regering besloot daarop dat de 101.000 rechtstreeks getroffen eigenaars met een digitale meter nog in 2021 een eenmalige compensatie krijgen die voor een gemiddeld project een rendement van 5 procent op 15 jaar garandeert. Ook voor eigenaars die nog een digitale meter moeten krijgen, komt er een compensatie. Het arrest van het Grondwettelijk Hof beroert de gemoederen. De Vlaamse Ombudsdienst heeft het over een "zelden geziene verontwaardiging". De dienst kreeg op een week tijd meer dan 300 klachten over de kwestie binnen. Volgens ombudsman Bart Weekers werkt zijn dienst achter de schermen volop mee aan de antwoorden die de overheid biedt via de website compensatieteller.be. Maar mensen kunnen zeker ook nog steeds met hun klachten terecht bij de ombudsdienst, benadrukt Weekers. De Vlaamse Ombudsdienst wil volgens Weekers "mee wegen op het herstel na deze vertrouwensbreuk". "De compensatieregeling is immers slechts een deel van de oplossing. Maar dat alleen herstelt geenszins het vertrouwen", aldus nog Weekers. (Belga)