De Vlaamse Ombudsdienst werkt als ombudsman vanuit de tweede lijn. Het jaarverslag gaat daarom gepaard met de verschillende bemiddelingsboeken waarin de klachten- en ombudsdiensten op de eerste lijn aan het woord komen. De belangrijkste globale vaststelling is dat het aantal oplossingen "met de blik vooruit" almaar stijgt, klinkt het in het jaarverslag, van 10.678 in 2018 tot 16.055 in 2019. De ombudsdiensten in de ziekenhuizen en centra voor geestelijke gezondheid zijn met 7.000 oplossingen de belangrijkste verzoeners, klink het. Op plaatsen 2 en 3 volgen de watermaatschappijen en de sociale huur, met samen ongeveer 3.000 verzoende zaken. In zijn jaarverslag geeft de ombudsman ook een eervolle vermelding voor de klantendienst van De Lijn, die "in een moeilijk jaar" 11.037 compensaties bezorgde aan klanten. De ombudsman prijst de "uitstekende werking" van de klantendienst, ook al rekent het de compensaties niet mee als verzoeningsresultaten. Mobiliteit is zoals ieder jaar goed voor drie kwart van de klachten, in absolute aantallen de topklacht bij de Vlaamse overheid. De ombudsman staat in het jaarverslag dus ook stil bij de "explosie" van klachten bij De Lijn in 2019. Klachten voor afgeschafte ritten verdringen de traditionele topklacht rond de dienstverlening, een verzamelnaam voor vertragingen, de halte voorbijgereden, enzovoort. De ombudsman zegt in het jaarverslag dat hij rekent op een "sorry-initiatief in het voorjaar van 2020 waarmee De Lijn aan Vlaanderen toont dat de dienstverlening er opnieuw staat". De ombudsman merkt nog op dat alleen de zwartijder niet geklaagd heeft over de afgeschafte ritten in 2019. Hij had dertig procent meer kans om weg te raken met zwartrijden. Volgens de ombudsman werden heel wat controleurs ingezet als teamcoach en moesten de overblijvende controleurs het tekort aan chauffeurs opvangen. Van een 'witrij-effect' was dus geen sprake. (Belga)

De Vlaamse Ombudsdienst werkt als ombudsman vanuit de tweede lijn. Het jaarverslag gaat daarom gepaard met de verschillende bemiddelingsboeken waarin de klachten- en ombudsdiensten op de eerste lijn aan het woord komen. De belangrijkste globale vaststelling is dat het aantal oplossingen "met de blik vooruit" almaar stijgt, klinkt het in het jaarverslag, van 10.678 in 2018 tot 16.055 in 2019. De ombudsdiensten in de ziekenhuizen en centra voor geestelijke gezondheid zijn met 7.000 oplossingen de belangrijkste verzoeners, klink het. Op plaatsen 2 en 3 volgen de watermaatschappijen en de sociale huur, met samen ongeveer 3.000 verzoende zaken. In zijn jaarverslag geeft de ombudsman ook een eervolle vermelding voor de klantendienst van De Lijn, die "in een moeilijk jaar" 11.037 compensaties bezorgde aan klanten. De ombudsman prijst de "uitstekende werking" van de klantendienst, ook al rekent het de compensaties niet mee als verzoeningsresultaten. Mobiliteit is zoals ieder jaar goed voor drie kwart van de klachten, in absolute aantallen de topklacht bij de Vlaamse overheid. De ombudsman staat in het jaarverslag dus ook stil bij de "explosie" van klachten bij De Lijn in 2019. Klachten voor afgeschafte ritten verdringen de traditionele topklacht rond de dienstverlening, een verzamelnaam voor vertragingen, de halte voorbijgereden, enzovoort. De ombudsman zegt in het jaarverslag dat hij rekent op een "sorry-initiatief in het voorjaar van 2020 waarmee De Lijn aan Vlaanderen toont dat de dienstverlening er opnieuw staat". De ombudsman merkt nog op dat alleen de zwartijder niet geklaagd heeft over de afgeschafte ritten in 2019. Hij had dertig procent meer kans om weg te raken met zwartrijden. Volgens de ombudsman werden heel wat controleurs ingezet als teamcoach en moesten de overblijvende controleurs het tekort aan chauffeurs opvangen. Van een 'witrij-effect' was dus geen sprake. (Belga)