Ongeveer zeshonderd Vlaamse bruggen verkeren in slechte of zeer slechte staat. Dat bleek uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een vraag van Björn Rzoska (Groen). Die achterhaalde ook dat het aantal medewerkers om de bruggen in de gaten te houden, gehalveerd in tien jaar is gehalveerd. Volgens Wegen en Verkeer is er nooit sprake van een nulrisico. "Maar alle experten zeggen dat er momenteel geen acuut gevaar is voor de weggebruikers", benadrukt Daniels. "Wanneer er wel een veiligheidsrisico is dan nemen we onmiddellijk maatregelen. Ofwel sluiten we de brug af voor het verkeer dat er mag over rijden." Ze verwijst naar de aanrijding aan de brug Drasop in Halle. Wegen en Verkeer besliste toen onmiddellijk enkel voetgangers of fietsers nog over de brug te laten gaan. "Ofwel nemen we onder de brug maatregelen. Denk aan de netten die we hebben gehangen aan het viaduct van Gentbrugge", verduidelijkt de woordvoerder van Wegen en Verkeer. Wat moet er nu verder gebeuren? "Dat is een politieke vraag natuurlijk. Uiteindelijk ligt de beslissing bij de bevoegde minister, zij is verantwoordelijk voor de verdeling van de budgetten en de keuze of er extra personeel bijkomt." (Belga)

Ongeveer zeshonderd Vlaamse bruggen verkeren in slechte of zeer slechte staat. Dat bleek uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een vraag van Björn Rzoska (Groen). Die achterhaalde ook dat het aantal medewerkers om de bruggen in de gaten te houden, gehalveerd in tien jaar is gehalveerd. Volgens Wegen en Verkeer is er nooit sprake van een nulrisico. "Maar alle experten zeggen dat er momenteel geen acuut gevaar is voor de weggebruikers", benadrukt Daniels. "Wanneer er wel een veiligheidsrisico is dan nemen we onmiddellijk maatregelen. Ofwel sluiten we de brug af voor het verkeer dat er mag over rijden." Ze verwijst naar de aanrijding aan de brug Drasop in Halle. Wegen en Verkeer besliste toen onmiddellijk enkel voetgangers of fietsers nog over de brug te laten gaan. "Ofwel nemen we onder de brug maatregelen. Denk aan de netten die we hebben gehangen aan het viaduct van Gentbrugge", verduidelijkt de woordvoerder van Wegen en Verkeer. Wat moet er nu verder gebeuren? "Dat is een politieke vraag natuurlijk. Uiteindelijk ligt de beslissing bij de bevoegde minister, zij is verantwoordelijk voor de verdeling van de budgetten en de keuze of er extra personeel bijkomt." (Belga)