Het vertrouwde oranje-gele licht langs de Vlaamse autosnelwegen wordt geproduceerd door NaLP-lampen (natrium lage druk). Deze technologie is verouderd en de onderhoudskosten lopen hoog op. De NaLP-lampen zullen plaats maken voor moderne LED-technologie. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft de vervangingsopdracht nu gegund aan de aannemers Verkeer, Signalisatie en Electronica (VS&E NV) en Elec DVC NV. De ombouw start nog dit jaar. Het LED-licht kan beter gericht worden, zodat er minder verlichtingstoestellen nodig zijn. LED boekt ook een energiewinst van ongeveer 25 pct. LED-verlichting heeft voorts ook een langere levensduur, zodat de lampen minder vaak vervangen moeten worden. De volledige ombouw van alle verlichting op de autosnelwegen zal tussen 16 en 20 miljoen euro kosten en 4 jaar in beslag nemen. De eerste 4 miljoen euro voor 2018 zijn nu al vrijgemaakt. De terugverdieneffecten worden ingeschat op 4 miljoen euro per jaar. (Belga)

Het vertrouwde oranje-gele licht langs de Vlaamse autosnelwegen wordt geproduceerd door NaLP-lampen (natrium lage druk). Deze technologie is verouderd en de onderhoudskosten lopen hoog op. De NaLP-lampen zullen plaats maken voor moderne LED-technologie. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft de vervangingsopdracht nu gegund aan de aannemers Verkeer, Signalisatie en Electronica (VS&E NV) en Elec DVC NV. De ombouw start nog dit jaar. Het LED-licht kan beter gericht worden, zodat er minder verlichtingstoestellen nodig zijn. LED boekt ook een energiewinst van ongeveer 25 pct. LED-verlichting heeft voorts ook een langere levensduur, zodat de lampen minder vaak vervangen moeten worden. De volledige ombouw van alle verlichting op de autosnelwegen zal tussen 16 en 20 miljoen euro kosten en 4 jaar in beslag nemen. De eerste 4 miljoen euro voor 2018 zijn nu al vrijgemaakt. De terugverdieneffecten worden ingeschat op 4 miljoen euro per jaar. (Belga)