Touring zegt dat er geïnvesteerd moet worden in onder meer weginfrastructuur, synchroniseren van verkeerslichten, oplossen van knelpunten, performant, betrouwbaar, veilig en gelijkwaardig openbaar vervoer, overstapparkings en andere alternatieven. De mobiliteitsorganisatie vindt het "onaanvaardbaar" dat dieselwagens nu extra belast worden. "Terwijl het juist de overheid is die ze jarenlang heeft gepromoot, en dieselwagens minder gaan vervuilen dankzij investeringen van de autoconstructeurs." Dure lonen leiden volgens Touring ook tot meer bedrijfswagens dan in de ons omringende landen. "Uit onze mobiliteitsbarometer blijkt dat één op de twee automobilisten beseft dat de limiet bereikt is en dat automobilisten zelf een deel van de oplossing zijn", reageert Maarten Matienko (VAB). "Om files aan te pakken moet er meer in openbaar vervoer geïnvesteerd worden, maar moet ook de auto vaker aan de kant." Als alternatief verkiezen automobilisten de fiets, gevolgd door het openbaar vervoer en verplaatsingen te voet. Ook VAB wijst op de inconsequente fiscaliteit voor dieselwagens, maar zegt dat naast de CO2-uitstoot ook de Euro-norm, die net de schadelijkheid voor de gezondheid bepaalt, in rekening gebracht moet worden. (Belga)

Touring zegt dat er geïnvesteerd moet worden in onder meer weginfrastructuur, synchroniseren van verkeerslichten, oplossen van knelpunten, performant, betrouwbaar, veilig en gelijkwaardig openbaar vervoer, overstapparkings en andere alternatieven. De mobiliteitsorganisatie vindt het "onaanvaardbaar" dat dieselwagens nu extra belast worden. "Terwijl het juist de overheid is die ze jarenlang heeft gepromoot, en dieselwagens minder gaan vervuilen dankzij investeringen van de autoconstructeurs." Dure lonen leiden volgens Touring ook tot meer bedrijfswagens dan in de ons omringende landen. "Uit onze mobiliteitsbarometer blijkt dat één op de twee automobilisten beseft dat de limiet bereikt is en dat automobilisten zelf een deel van de oplossing zijn", reageert Maarten Matienko (VAB). "Om files aan te pakken moet er meer in openbaar vervoer geïnvesteerd worden, maar moet ook de auto vaker aan de kant." Als alternatief verkiezen automobilisten de fiets, gevolgd door het openbaar vervoer en verplaatsingen te voet. Ook VAB wijst op de inconsequente fiscaliteit voor dieselwagens, maar zegt dat naast de CO2-uitstoot ook de Euro-norm, die net de schadelijkheid voor de gezondheid bepaalt, in rekening gebracht moet worden. (Belga)