Dat blijkt uit de onderhandelingsnota van de preformateurs Egbert Lachaert (Open Vld) en Conner Rousseau (sp.a), die De Tijd kon inkijken.

'De maatregel gaat in 2026 in en het gaat enkel over nieuwe wagens', zegt een betrokkene. Voor lopende contracten verandert niets. De onderhandelaars verwachten weinig problemen.' Vanaf dan moeten er genoeg elektrische modellen beschikbaar zijn.'

Nucleaire energie

Over andere klimaatmaatregelen en de kernuitstap is de tekst van de preformateurs vaag. 'De afhankelijkheid van kernenergie in onze energieproductie wordt tijdens deze legislatuur voort afgebouwd', staat in de nota. Of het vanaf 2025 afgelopen is met nucleaire energie of dat toch nog twee centrales openblijven, is nog een knelpunt aan de onderhandelingstafel.

In de nota wordt voorts een centrumkoers uitgestippeld. Belangrijke maatregelen van de regering-Michel, zoals de verhoging van de wettelijke pensioenleeftijd, de taxshift en de hervorming van de vennootschapsbelasting, blijven behouden. Nieuwe diepgaande hervormingen blijven op die vlakken wel uit. Er wordt ook nog gewag gemaakt van een geleidelijke verhoging van de minimumpensioenen tot 1.500 euro netto voor wie een volledige loopbaan van 45 jaar achter de rug heeft.

Reactie Bond Beter Leefmilieu

De Vlaamse milieukoepel Bond Beter Leefmilieu (BBL) is enthousiast over de maatregel van de Vivaldi-onderhandelaars om tegen 2026 alle nieuwe bedrijfswagens 'broeikasvrij' te maken. 'Het is een zeer goede maatregel', reageert Mathias Bienstman, beleids- en projectcoördinator van BBL, maar hij wil hem al in 2023 doen ingaan en niet pas in 2016.

'De maatregel dringt de luchtvervuiling terug', zegt Bienstman. 'Hij reduceert broeikasgasemissies met miljoenen tonnen in 2030 en is goed voor de Belgische economie. Maar we willen dat alle nieuwe bedrijfswagens al emissievrij zijn in 2023. Over twee jaar zal er al een ruim aanbod zijn van betaalbare elektrische voertuigen met een bereik van meer dan 350 kilometer op een volle batterij. De maatregel moet samengaan met de onmiddellijke stopzetting van terugbetaling van brandstofkosten voor privéverplaatsingen.'

Dat blijkt uit de onderhandelingsnota van de preformateurs Egbert Lachaert (Open Vld) en Conner Rousseau (sp.a), die De Tijd kon inkijken.'De maatregel gaat in 2026 in en het gaat enkel over nieuwe wagens', zegt een betrokkene. Voor lopende contracten verandert niets. De onderhandelaars verwachten weinig problemen.' Vanaf dan moeten er genoeg elektrische modellen beschikbaar zijn.'Nucleaire energieOver andere klimaatmaatregelen en de kernuitstap is de tekst van de preformateurs vaag. 'De afhankelijkheid van kernenergie in onze energieproductie wordt tijdens deze legislatuur voort afgebouwd', staat in de nota. Of het vanaf 2025 afgelopen is met nucleaire energie of dat toch nog twee centrales openblijven, is nog een knelpunt aan de onderhandelingstafel. In de nota wordt voorts een centrumkoers uitgestippeld. Belangrijke maatregelen van de regering-Michel, zoals de verhoging van de wettelijke pensioenleeftijd, de taxshift en de hervorming van de vennootschapsbelasting, blijven behouden. Nieuwe diepgaande hervormingen blijven op die vlakken wel uit. Er wordt ook nog gewag gemaakt van een geleidelijke verhoging van de minimumpensioenen tot 1.500 euro netto voor wie een volledige loopbaan van 45 jaar achter de rug heeft.De Vlaamse milieukoepel Bond Beter Leefmilieu (BBL) is enthousiast over de maatregel van de Vivaldi-onderhandelaars om tegen 2026 alle nieuwe bedrijfswagens 'broeikasvrij' te maken. 'Het is een zeer goede maatregel', reageert Mathias Bienstman, beleids- en projectcoördinator van BBL, maar hij wil hem al in 2023 doen ingaan en niet pas in 2016.'De maatregel dringt de luchtvervuiling terug', zegt Bienstman. 'Hij reduceert broeikasgasemissies met miljoenen tonnen in 2030 en is goed voor de Belgische economie. Maar we willen dat alle nieuwe bedrijfswagens al emissievrij zijn in 2023. Over twee jaar zal er al een ruim aanbod zijn van betaalbare elektrische voertuigen met een bereik van meer dan 350 kilometer op een volle batterij. De maatregel moet samengaan met de onmiddellijke stopzetting van terugbetaling van brandstofkosten voor privéverplaatsingen.'