Is de Dakar bij de wagens in een beslissende plooi gevallen? Het zou zomaar kunnen, al blijven er nog twee moeilijke etappes over. Het weer zal hierin een belangrijke rol spelen. Bij de motoren werd de wedstrijd na 345 km geneutraliseerd. Bij de wagens was dat al aan kilometer 223 km het geval. Tot woensdag was er heel veel navigatie, zand en duinen. Een opstekende zandstorm zorgt ervoor dat de eerste editie in Saoedi-Arabië uitgroeit tot een klassieke Afrikaanse Dakar. Ook in rit tien was de navigatie cruciaal, mogelijk zelfs beslissend. Aan kilometer 200 was er een heel moeilijk navigatiegedeelte waar Carlos Sainz geen enkel probleem kende. Dat was niet het geval voor Nasser Al-Atttiyah en Peterhansel. De Qatarees raakte op de dool met als gevolg de 19e tijd en een tijdverlies van 17:46. Peterhansel (MINI) deed het met een tiende tijd iets beter maar moest toch ook 11:48 toegeven op teamgenoot Sainz. In de stand heeft 'El Matador' nu 18:10 voorsprong op titelverdediger Al-Attiyah. Dertienvoudig winnaar van de Dakar Peterhansel volgt als derde op 18:26. Fernando Alonso (Toyota Hilux) zorgde voor het nieuws van de dag. De dubbele wereldkampioen Formule 1 reed tegen hoge snelheid toen een duin plots een knik naar beneden maakte en Alonso zijn Toyota drie keer zijdelings rolde. Vallen, opstaan en weer doorgaan was het motto van de Spanjaard die even verder toch moest stoppen om een lekke band te vervangen. Zijn voorruit was hij toen al kwijt waardoor hij verder moest met alleen maar een zonnebril om zijn ogen te beschermen. Alonso zal er niet om malen dat de rit ingekort werd. Enig probleem: tijdens de marathonetappe is er geen assistentie toegestaan en omdat Alonso wellicht geen nieuwe voorruit in zijn kofferbak heeft liggen, moet hij donderdag ook zonder voorruit de woestijn in. Alonso bereikte als 55e het bivak met een tijdverlies van 1u17.33. In de stand verdwijnt hij uit de top 10 en zakt hij naar de 14e plaats. Van Belgische zijde eindigde Tom Colsoul (Toyota Hilux) als zesde terwijl Fabian Lurquin (Century) als twaalfde eindigde. In de stand blijven ze zevende en achtste. (Belga)

Is de Dakar bij de wagens in een beslissende plooi gevallen? Het zou zomaar kunnen, al blijven er nog twee moeilijke etappes over. Het weer zal hierin een belangrijke rol spelen. Bij de motoren werd de wedstrijd na 345 km geneutraliseerd. Bij de wagens was dat al aan kilometer 223 km het geval. Tot woensdag was er heel veel navigatie, zand en duinen. Een opstekende zandstorm zorgt ervoor dat de eerste editie in Saoedi-Arabië uitgroeit tot een klassieke Afrikaanse Dakar. Ook in rit tien was de navigatie cruciaal, mogelijk zelfs beslissend. Aan kilometer 200 was er een heel moeilijk navigatiegedeelte waar Carlos Sainz geen enkel probleem kende. Dat was niet het geval voor Nasser Al-Atttiyah en Peterhansel. De Qatarees raakte op de dool met als gevolg de 19e tijd en een tijdverlies van 17:46. Peterhansel (MINI) deed het met een tiende tijd iets beter maar moest toch ook 11:48 toegeven op teamgenoot Sainz. In de stand heeft 'El Matador' nu 18:10 voorsprong op titelverdediger Al-Attiyah. Dertienvoudig winnaar van de Dakar Peterhansel volgt als derde op 18:26. Fernando Alonso (Toyota Hilux) zorgde voor het nieuws van de dag. De dubbele wereldkampioen Formule 1 reed tegen hoge snelheid toen een duin plots een knik naar beneden maakte en Alonso zijn Toyota drie keer zijdelings rolde. Vallen, opstaan en weer doorgaan was het motto van de Spanjaard die even verder toch moest stoppen om een lekke band te vervangen. Zijn voorruit was hij toen al kwijt waardoor hij verder moest met alleen maar een zonnebril om zijn ogen te beschermen. Alonso zal er niet om malen dat de rit ingekort werd. Enig probleem: tijdens de marathonetappe is er geen assistentie toegestaan en omdat Alonso wellicht geen nieuwe voorruit in zijn kofferbak heeft liggen, moet hij donderdag ook zonder voorruit de woestijn in. Alonso bereikte als 55e het bivak met een tijdverlies van 1u17.33. In de stand verdwijnt hij uit de top 10 en zakt hij naar de 14e plaats. Van Belgische zijde eindigde Tom Colsoul (Toyota Hilux) als zesde terwijl Fabian Lurquin (Century) als twaalfde eindigde. In de stand blijven ze zevende en achtste. (Belga)