Verzekeringsmakelaars hebben voortaan eigen logo

Het gaat om een blauwe V in een vierkant met afgeronde hoeken, alsof een vakje is aangevinkt.

Brocom, een organisatie die promotie voert voor makelaars, telt 2.186 leden onder de 3.500 zelfstandige makelaars in ons land. De organisatie kon ondertussen al een duizendtal makelaars overtuigen om het logo aan hun gevel te hangen. Tegen het einde van de maand zouden die geplaatst moeten zijn.

Het nieuwe logo wordt ook via een campagne in kranten en op radio en televisie aan de consument voorgesteld. De makelaars hebben momenteel een aandeel van 44 procent op de Belgische verzekeringsmarkt. Dat maakt dat ze het grootste distributiekanaal vormen, voor de banken (30 procent). “Tien jaar geleden werd het einde van de makelarij nog voorspeld”, zegt Patrick De Ceuster van beroepsvereniging FVF. “

Wij houden echter goed stand.” Bij de schadeverzekeringen zijn de verzekeringsmakelaars volgens de cijfers van Brocom zelfs goed voor 62 procent van de distributie. Toch daalt het aandeel van de zelfstandige makelaars de laatste tijd, weliswaar “met de kaasschaaf”. Ook dat was een reden om het logo in te voeren, bekenden de initiatiefnemers.

Koppelverkoop
De makelaars wachten ook op wetgevend initiatief dat een einde maakt aan bepaalde praktijken van koppelverkoop in de sector. Bankverzekeraars koppelen een levensverzekering namelijk vaak aan een hypothecair krediet. De onafhankelijke makelaars mogen niet verward worden met de verzekeringsagenten. Die laatste zijn exclusief verbonden aan één of meerdere verzekeraars, terwijl de makelaars onafhankelijk zijn. (Belga/KME)

Partner Content