Het openbaar vervoerplan werd in mei voorlopig vastgesteld en kreeg de voorbije maanden goedkeuring in de meeste gemeenteraden uit de vervoerregio. "De lokale besturen, De Lijn en de andere Vlaamse partners van de vervoerregio Gent hebben de voorbije maanden intens samengewerkt. We hopen met dit nieuw plan grote stappen vooruit te zetten naar een duurzame, toegankelijke en inclusieve regio", zegt Filip Watteeuw (Groen), de Gentse schepen van Mobiliteit en namens de gemeenten voorzitter van de vervoerregioraad. Het nieuwe plan treedt in werking op 1 januari 2022. "De belangrijkste speerpunten zijn een busnetwerk dat zowel qua reiswegen als dienstregeling beter wordt afgestemd op het treinnetwerk van de NMBS, frequentieverhogingen op alle grote assen zowel tijdens weekdagen als in het weekend en een substantiële verbetering van het aanbod tussen de randgemeenten en Gent, met frequenties die tijdens de daluren tot dubbel zo hoog als vandaag zijn", stellen de partners. Voor Gent moet het een nieuw tram- en stadsbusnet betekenen met frequentere, snellere verbindingen en een bediening tot na middernacht op de meeste lijnen. Er komen vier tramlijnen in plaats van drie nu, maar de trams worden herschikt op de bestaande sporen. De belangrijke knooppunten van het stadsnet in Gent zoals Sint-Pietersstation, Zuid, Dampoort en Rabot worden ook bediend door streeklijnen. (Belga)

Het openbaar vervoerplan werd in mei voorlopig vastgesteld en kreeg de voorbije maanden goedkeuring in de meeste gemeenteraden uit de vervoerregio. "De lokale besturen, De Lijn en de andere Vlaamse partners van de vervoerregio Gent hebben de voorbije maanden intens samengewerkt. We hopen met dit nieuw plan grote stappen vooruit te zetten naar een duurzame, toegankelijke en inclusieve regio", zegt Filip Watteeuw (Groen), de Gentse schepen van Mobiliteit en namens de gemeenten voorzitter van de vervoerregioraad. Het nieuwe plan treedt in werking op 1 januari 2022. "De belangrijkste speerpunten zijn een busnetwerk dat zowel qua reiswegen als dienstregeling beter wordt afgestemd op het treinnetwerk van de NMBS, frequentieverhogingen op alle grote assen zowel tijdens weekdagen als in het weekend en een substantiële verbetering van het aanbod tussen de randgemeenten en Gent, met frequenties die tijdens de daluren tot dubbel zo hoog als vandaag zijn", stellen de partners. Voor Gent moet het een nieuw tram- en stadsbusnet betekenen met frequentere, snellere verbindingen en een bediening tot na middernacht op de meeste lijnen. Er komen vier tramlijnen in plaats van drie nu, maar de trams worden herschikt op de bestaande sporen. De belangrijke knooppunten van het stadsnet in Gent zoals Sint-Pietersstation, Zuid, Dampoort en Rabot worden ook bediend door streeklijnen. (Belga)