Thalys kondigde de vernieuwing van het interieur van zijn hogesnelheidstreinen in 2018 al aan. Onder meer door corona liep het project een tweetal jaar vertraging op, maar binnen enkele weken zal de eerste vernieuwde trein dan toch zijn opwachting maken, met onder meer ledverlichting en usb-poorten aan de zetels. Thalys belooft ook minstens 15 procent meer bagageruimte en er is door herinrichtingen plaats gevonden voor 28 extra zetels. "Over onze volledige vloot bekeken, komt dat overeen met twee extra treinen", zegt Charles Bernheim, directeur services bij Thalys, in een gesprek met Belga. Nog een nieuwigheid is dat er ook plaats is voor twee fietsen. Momenteel kan je bij Thalys alleen een fiets meenemen als die gedemonteerd is en ingepakt. Dat zal veranderen, al kan het nog even duren vooraleer je effectief een fietsplaats zal kunnen reserveren. "De mogelijkheid om te reserveren zal later komen, eens er genoeg vernieuwde treinstellen in gebruik zullen zijn", aldus Dominique Sagot, de verantwoordelijke voor het renovatieproject. Thalys werkt voor de renovatie samen met bedrijven uit verschillende landen, waaronder ook België. Zo stond de Vlaamse ontwerper Axel Enthoven in voor het design en worden de informatieschermen in de treinen geproduceerd door het West-Vlaamse bedrijf Televic. Thalys renoveert in een eerste fase 17 van de 26 Thalys-treinen. Die fase zou in de loop van 2023 afgerond moeten zijn. Nadien zullen vermoedelijk de overige stellen onder handen worden genomen. De hele vloot te vernieuwen kost 150 miljoen euro, zegt Bernheim. Thalys is in handen van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF en het Belgische NMBS. (Belga)

Thalys kondigde de vernieuwing van het interieur van zijn hogesnelheidstreinen in 2018 al aan. Onder meer door corona liep het project een tweetal jaar vertraging op, maar binnen enkele weken zal de eerste vernieuwde trein dan toch zijn opwachting maken, met onder meer ledverlichting en usb-poorten aan de zetels. Thalys belooft ook minstens 15 procent meer bagageruimte en er is door herinrichtingen plaats gevonden voor 28 extra zetels. "Over onze volledige vloot bekeken, komt dat overeen met twee extra treinen", zegt Charles Bernheim, directeur services bij Thalys, in een gesprek met Belga. Nog een nieuwigheid is dat er ook plaats is voor twee fietsen. Momenteel kan je bij Thalys alleen een fiets meenemen als die gedemonteerd is en ingepakt. Dat zal veranderen, al kan het nog even duren vooraleer je effectief een fietsplaats zal kunnen reserveren. "De mogelijkheid om te reserveren zal later komen, eens er genoeg vernieuwde treinstellen in gebruik zullen zijn", aldus Dominique Sagot, de verantwoordelijke voor het renovatieproject. Thalys werkt voor de renovatie samen met bedrijven uit verschillende landen, waaronder ook België. Zo stond de Vlaamse ontwerper Axel Enthoven in voor het design en worden de informatieschermen in de treinen geproduceerd door het West-Vlaamse bedrijf Televic. Thalys renoveert in een eerste fase 17 van de 26 Thalys-treinen. Die fase zou in de loop van 2023 afgerond moeten zijn. Nadien zullen vermoedelijk de overige stellen onder handen worden genomen. De hele vloot te vernieuwen kost 150 miljoen euro, zegt Bernheim. Thalys is in handen van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF en het Belgische NMBS. (Belga)