De Mobibus was oorspronkelijk bedoeld voor leerlingen uit het reguliere secundair onderwijs. Het is een mobiele interactieve tentoonstelling met onder meer doe-opdrachten, quizzen en filmfragmenten met betrekking tot verkeersveiligheid. Door de coronacrisis kon de Mobibus vorig schooljaar niet uitrijden. De VSV maakte van die pauze gebruik om het project te heroriënteren. Omdat er vanuit het buitengewoon onderwijs veel vraag was naar een specifiek initiatief om de verkeerslessen te ondersteunen, besliste de VSV om de Mobibus volledig af te stemmen op leerlingen uit die doelgroep. Voor leerlingen in het reguliere onderwijs is er een aanbod aan verkeersweken met verkeersworkshops op school. Bedoeling is dat jongeren in de vernieuwde Mobibus "op een praktische en ervaringsgerichte manier" aan de slag gaan rond drie thema's: dode hoek, gedrag en attitude in het verkeer, en zichtbaarheid. Daarbij is rekening gehouden met de specifieke behoeften van de doelgroep, bijvoorbeeld door zoveel mogelijk onnodige prikkels te vermijden. De VSV heeft ook leerkrachten uit de klaspraktijk betrokken bij de invulling van de vernieuwde Mobibus. De VSV werkt per dagdeel met kleine groepen van maximum 15 leerlingen om zo de beste begeleiding en het beste resultaat te krijgen. De organisatie mikt in 2022 op zo'n 2.700 leerlingen uit de nieuwe doelgroep. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters steunt het initiatief. "Verkeerseducatie is belangrijk voor alle verkeersdeelnemers, zeker ook voor de kwetsbare kinderen en jongeren uit het buitengewoon onderwijs. Een project als de Mobibus komt daaraan tegemoet", zegt de Open Vld-minister. (Belga)

De Mobibus was oorspronkelijk bedoeld voor leerlingen uit het reguliere secundair onderwijs. Het is een mobiele interactieve tentoonstelling met onder meer doe-opdrachten, quizzen en filmfragmenten met betrekking tot verkeersveiligheid. Door de coronacrisis kon de Mobibus vorig schooljaar niet uitrijden. De VSV maakte van die pauze gebruik om het project te heroriënteren. Omdat er vanuit het buitengewoon onderwijs veel vraag was naar een specifiek initiatief om de verkeerslessen te ondersteunen, besliste de VSV om de Mobibus volledig af te stemmen op leerlingen uit die doelgroep. Voor leerlingen in het reguliere onderwijs is er een aanbod aan verkeersweken met verkeersworkshops op school. Bedoeling is dat jongeren in de vernieuwde Mobibus "op een praktische en ervaringsgerichte manier" aan de slag gaan rond drie thema's: dode hoek, gedrag en attitude in het verkeer, en zichtbaarheid. Daarbij is rekening gehouden met de specifieke behoeften van de doelgroep, bijvoorbeeld door zoveel mogelijk onnodige prikkels te vermijden. De VSV heeft ook leerkrachten uit de klaspraktijk betrokken bij de invulling van de vernieuwde Mobibus. De VSV werkt per dagdeel met kleine groepen van maximum 15 leerlingen om zo de beste begeleiding en het beste resultaat te krijgen. De organisatie mikt in 2022 op zo'n 2.700 leerlingen uit de nieuwe doelgroep. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters steunt het initiatief. "Verkeerseducatie is belangrijk voor alle verkeersdeelnemers, zeker ook voor de kwetsbare kinderen en jongeren uit het buitengewoon onderwijs. Een project als de Mobibus komt daaraan tegemoet", zegt de Open Vld-minister. (Belga)