De dagbladwinkels werden de eerste dagen van de crisis verplicht om de deuren gesloten te houden. Mediahuis, uitgever van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, zag daardoor een terugval van ongeveer 35% in de verkoop. Toen in de daaropvolgende weken de krantenwinkels opnieuw openden, zag de mediagroep een toename van 10 à 20%. Sinds half april is de losse verkoop opnieuw gestabiliseerd op het niveau van voor de coronacrisis. De abonnementenverkoop bij Mediahuis lag in de maanden maart, april en mei uitzonderlijk hoog. Sinds het uitbreken van de crisis werden 50% meer nieuwe abonnementen verkocht. Deze meerverkoop was voornamelijk te zien bij de digitale formules. DPG Media, uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws, Humo en De Morgen, verkocht van half maart tot eind april 5% meer kranten en magazines via de krantenwinkels en supermarkten. In diezelfde periode verdubbelde de verkoop van nieuwe krantenabonnementen vergeleken met de periode voor corona. Het gaat hierbij vooral om digitale abonnementen. De Tijd groeide de eerste vijf maanden van dit jaar met 10% in abonnementen. De groei komt voor 85% uit digitale abonnementen en zogenaamde combi-abonnementen (digitaal plus print in het weekend). Het effect in de losse verkoop was beperkt voor de weekkranten, maar duidelijk merkbaar in het weekend tijdens de lockdown. Sinds de heropstart is het effect in de losse verkoop iets geringer. (Belga)

De dagbladwinkels werden de eerste dagen van de crisis verplicht om de deuren gesloten te houden. Mediahuis, uitgever van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, zag daardoor een terugval van ongeveer 35% in de verkoop. Toen in de daaropvolgende weken de krantenwinkels opnieuw openden, zag de mediagroep een toename van 10 à 20%. Sinds half april is de losse verkoop opnieuw gestabiliseerd op het niveau van voor de coronacrisis. De abonnementenverkoop bij Mediahuis lag in de maanden maart, april en mei uitzonderlijk hoog. Sinds het uitbreken van de crisis werden 50% meer nieuwe abonnementen verkocht. Deze meerverkoop was voornamelijk te zien bij de digitale formules. DPG Media, uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws, Humo en De Morgen, verkocht van half maart tot eind april 5% meer kranten en magazines via de krantenwinkels en supermarkten. In diezelfde periode verdubbelde de verkoop van nieuwe krantenabonnementen vergeleken met de periode voor corona. Het gaat hierbij vooral om digitale abonnementen. De Tijd groeide de eerste vijf maanden van dit jaar met 10% in abonnementen. De groei komt voor 85% uit digitale abonnementen en zogenaamde combi-abonnementen (digitaal plus print in het weekend). Het effect in de losse verkoop was beperkt voor de weekkranten, maar duidelijk merkbaar in het weekend tijdens de lockdown. Sinds de heropstart is het effect in de losse verkoop iets geringer. (Belga)