Unicef haalt jaarlijks 1,5 miljoen euro uit de wenskaartenverkoop. Vijf jaar geleden was dat nog zowat 2 miljoen euro. De verkoop zit in het slop door de opmars van e-kaarten en was met opslag en verdeling bovendien een grote kostenpost. "Unicef verdeelt al kerstkaarten sinds de jaren vijftig. Ze blijven een belangrijke inkomstenbron, maar we gaan ze anders verkopen", zegt Henon. Unicef sloot een licentieovereenkomst met Hallmark en ontvangt een percentage van de verkoop, die onder meer via Standaard Boekhandel gebeurt. Bedrijven kunnen bij kantoormateriaalleverancier Bruneau terecht om kaarten te laten drukken. Op de website van Unicef worden e-kaarten aangeboden. In Wereldwinkels zijn Unicef-kaarten niet meer verkrijgbaar. "Voor de consument verandert behalve de verkooplocatie niets", vervolgt Henon. "Er zijn nu trouwens ook verjaardagskaarten bijvoorbeeld, waardoor we het hele jaar Unicef-kaarten aanbieden. En de vrijwilligers kunnen voortaan op scholen rond kinderrechten werken of een informatiestand bemannen." Ook Frankrijk en Duitsland verlieten de vroegere aanpak omdat die niet meer rendabel is, zegt Henon. "Het is altijd onze bedoeling om zoveel mogelijk geld naar het terrein te laten vloeien en dankzij deze aanpak is dat beter gegarandeerd." (OSN)

Unicef haalt jaarlijks 1,5 miljoen euro uit de wenskaartenverkoop. Vijf jaar geleden was dat nog zowat 2 miljoen euro. De verkoop zit in het slop door de opmars van e-kaarten en was met opslag en verdeling bovendien een grote kostenpost. "Unicef verdeelt al kerstkaarten sinds de jaren vijftig. Ze blijven een belangrijke inkomstenbron, maar we gaan ze anders verkopen", zegt Henon. Unicef sloot een licentieovereenkomst met Hallmark en ontvangt een percentage van de verkoop, die onder meer via Standaard Boekhandel gebeurt. Bedrijven kunnen bij kantoormateriaalleverancier Bruneau terecht om kaarten te laten drukken. Op de website van Unicef worden e-kaarten aangeboden. In Wereldwinkels zijn Unicef-kaarten niet meer verkrijgbaar. "Voor de consument verandert behalve de verkooplocatie niets", vervolgt Henon. "Er zijn nu trouwens ook verjaardagskaarten bijvoorbeeld, waardoor we het hele jaar Unicef-kaarten aanbieden. En de vrijwilligers kunnen voortaan op scholen rond kinderrechten werken of een informatiestand bemannen." Ook Frankrijk en Duitsland verlieten de vroegere aanpak omdat die niet meer rendabel is, zegt Henon. "Het is altijd onze bedoeling om zoveel mogelijk geld naar het terrein te laten vloeien en dankzij deze aanpak is dat beter gegarandeerd." (OSN)