Vorig jaar stortte de FOD Financiën 40,8 miljoen euro door. "Een groot deel daarvan is natuurlijk afkomstig van de vele verkeersovertreders", zegt Bekaert. "Maar van die bijdragen vloeit niets naar verkeersslachtoffers. In 1985 is bizar genoeg bepaald dat enkel wie geconfronteerd wordt met geweld of terreur, een beroep kan doen op het Slachtofferfonds. Terwijl er minstens evenveel verkeersslachtoffers zijn die, na tussenkomst van de verzekeringen, nog heel wat extra kosten hebben." Bekaert pleit daarom voor een apart verkeersfonds waar alle bijdragen van verkeersovertreders terechtkomen. Bij het kabinet-Geens ligt een aanpassing van de werking van het slachtofferfonds niet op tafel. "Als een aanrijder geen verzekering heeft, kan een verkeersslachtoffer altijd een procedure starten bij het Motorwaarborgfonds", klinkt het. "Dat klopt", zegt Bekaert. "Maar voor dat fonds betaalt iedereen die een autoverzekering neemt. Is het dan niet logischer dat de verkeersovertreders verkeersslachtoffers helpen?" (Belga)

Vorig jaar stortte de FOD Financiën 40,8 miljoen euro door. "Een groot deel daarvan is natuurlijk afkomstig van de vele verkeersovertreders", zegt Bekaert. "Maar van die bijdragen vloeit niets naar verkeersslachtoffers. In 1985 is bizar genoeg bepaald dat enkel wie geconfronteerd wordt met geweld of terreur, een beroep kan doen op het Slachtofferfonds. Terwijl er minstens evenveel verkeersslachtoffers zijn die, na tussenkomst van de verzekeringen, nog heel wat extra kosten hebben." Bekaert pleit daarom voor een apart verkeersfonds waar alle bijdragen van verkeersovertreders terechtkomen. Bij het kabinet-Geens ligt een aanpassing van de werking van het slachtofferfonds niet op tafel. "Als een aanrijder geen verzekering heeft, kan een verkeersslachtoffer altijd een procedure starten bij het Motorwaarborgfonds", klinkt het. "Dat klopt", zegt Bekaert. "Maar voor dat fonds betaalt iedereen die een autoverzekering neemt. Is het dan niet logischer dat de verkeersovertreders verkeersslachtoffers helpen?" (Belga)