In juli voerde de VSV een online bevraging uit bij 180 vrachtwagenbestuurders in Vlaanderen. Van hen zegt 78 procent zich altijd vast te klikken met de veiligheidsgordel. Ongeveer 12 procent zou dat nooit doen en 15 procent vindt het aanvaardbaar om zonder gordel te rijden. De belangrijkste redenen om geen gordel te dragen zijn dat een gordel de bewegingsvrijheid beperkt en oncomfortabel zou zijn. Er zijn ook verschillen per leeftijd. Zo zegt slechts 65 procent van bestuurders die jonger zijn dan 35 jaar de gordel altijd te dragen. Gordelverklikkers kunnen helpen om bestuurders eraan te herinneren zich vast te klikken, maar die zitten nog niet standaard in alle vrachtwagens. Een op de vijf vrachtwagenbestuurders heeft nog geen gordelverklikker in zijn voertuig. Van die groep dragen opmerkelijk minder bestuurders altijd de gordel, namelijk slecht 60 procent. Om het belang van de veiligheidsgordel te benadrukken, lanceert de VSV een gerichte campagne. Die spoort truckchauffeurs aan om als echte professionals steeds de gordel te dragen en erop toe te zien dat anderen dat ook doen. Op het campagnebeeld zien we een achttal chauffeurs die als een sportploeg fier poseren voor hun vrachtwagens: zij zijn "Wereldkampioen Gordelaandoen" en ze roepen hun collega's op om hun voorbeeld te volgen. Boegbeeld van de campagne is acteur en stand-upcomedian Jeron Dewulf. "De veiligheidsgordel is een van de belangrijkste levensredders in het verkeer. Met de gordel kun je ongevallen tot 100 kilometer per uur overleven, zonder gordel kan een botsing met 20 kilometer per uur al dodelijk zijn", reageert Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). "Vrachtwagenchauffeurs zijn meer dan noodzakelijk voor onze economie, de veiligheidsgordel is levensnoodzakelijk voor hen." (Belga)

In juli voerde de VSV een online bevraging uit bij 180 vrachtwagenbestuurders in Vlaanderen. Van hen zegt 78 procent zich altijd vast te klikken met de veiligheidsgordel. Ongeveer 12 procent zou dat nooit doen en 15 procent vindt het aanvaardbaar om zonder gordel te rijden. De belangrijkste redenen om geen gordel te dragen zijn dat een gordel de bewegingsvrijheid beperkt en oncomfortabel zou zijn. Er zijn ook verschillen per leeftijd. Zo zegt slechts 65 procent van bestuurders die jonger zijn dan 35 jaar de gordel altijd te dragen. Gordelverklikkers kunnen helpen om bestuurders eraan te herinneren zich vast te klikken, maar die zitten nog niet standaard in alle vrachtwagens. Een op de vijf vrachtwagenbestuurders heeft nog geen gordelverklikker in zijn voertuig. Van die groep dragen opmerkelijk minder bestuurders altijd de gordel, namelijk slecht 60 procent. Om het belang van de veiligheidsgordel te benadrukken, lanceert de VSV een gerichte campagne. Die spoort truckchauffeurs aan om als echte professionals steeds de gordel te dragen en erop toe te zien dat anderen dat ook doen. Op het campagnebeeld zien we een achttal chauffeurs die als een sportploeg fier poseren voor hun vrachtwagens: zij zijn "Wereldkampioen Gordelaandoen" en ze roepen hun collega's op om hun voorbeeld te volgen. Boegbeeld van de campagne is acteur en stand-upcomedian Jeron Dewulf. "De veiligheidsgordel is een van de belangrijkste levensredders in het verkeer. Met de gordel kun je ongevallen tot 100 kilometer per uur overleven, zonder gordel kan een botsing met 20 kilometer per uur al dodelijk zijn", reageert Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). "Vrachtwagenchauffeurs zijn meer dan noodzakelijk voor onze economie, de veiligheidsgordel is levensnoodzakelijk voor hen." (Belga)