De Diabolo is de nieuwe spoorverbinding tussen het vernieuwde treinstation Brussel-Nationaal-Luchthaven en de nieuwe spoorlijn Schaarbeek-Mechelen, op de middenberm van de E19. De Diabolo-spoortunnels lopen circa 16,5 meter onder de grond, onder de terreinen van Brucargo. Volgens het scenario van de oefening ontstond er in een trein die vanuit Mechelen kwam, rook en moest de trein in het begin van de tunnel stoppen. Vervolgens moesten alle 300 passagiers, van wie er verschillende licht- of zwaargewond waren, snel en veilig geëvacueerd worden terwijl de brandweer ook het vuur moest blussen. Bedoeling van de oefening was de veiligheidsprocedures testen en verfijnen. Daarbij werd onder meer aandacht besteed aan de onderlinge communicatie en samenwerking tussen de verschillende hulpdiensten. De Diabolo-spoorverbinding wordt officieel in dienst genomen op 10 juni en wordt drie dagen eerder, op 7 juni, officieel geopend door koning Albert. Op 9 juni kan het grote publiek een kijkje nemen achter de schermen van de nieuwe spoorinfrastructuur, op een publieksdag in het station Brussel-Nationaal-Luchthaven. (COR 230)

De Diabolo is de nieuwe spoorverbinding tussen het vernieuwde treinstation Brussel-Nationaal-Luchthaven en de nieuwe spoorlijn Schaarbeek-Mechelen, op de middenberm van de E19. De Diabolo-spoortunnels lopen circa 16,5 meter onder de grond, onder de terreinen van Brucargo. Volgens het scenario van de oefening ontstond er in een trein die vanuit Mechelen kwam, rook en moest de trein in het begin van de tunnel stoppen. Vervolgens moesten alle 300 passagiers, van wie er verschillende licht- of zwaargewond waren, snel en veilig geëvacueerd worden terwijl de brandweer ook het vuur moest blussen. Bedoeling van de oefening was de veiligheidsprocedures testen en verfijnen. Daarbij werd onder meer aandacht besteed aan de onderlinge communicatie en samenwerking tussen de verschillende hulpdiensten. De Diabolo-spoorverbinding wordt officieel in dienst genomen op 10 juni en wordt drie dagen eerder, op 7 juni, officieel geopend door koning Albert. Op 9 juni kan het grote publiek een kijkje nemen achter de schermen van de nieuwe spoorinfrastructuur, op een publieksdag in het station Brussel-Nationaal-Luchthaven. (COR 230)