Het aantal klachten bij de verschillende overheidsdiensten samen bedroeg vorig jaar 62.928, een pak meer dan de 57.433 van het voorgaande jaar. Ombudsman Bart Weekers benadrukt echter dat er dit jaar een trend richting verzoening is. "Er zijn 2.648 verzoenigsresultaten", zegt Weekers. Vervoersmaatschappij De Lijn krijgt daarbij een pluim. "Voor het eerst hebben de klachtendiensten van de Lijn meer zelf met ontevreden reizigers gebeld dan de Ombudsman". Ook Kind & Gezin zet sterk in op bemiddeling. Klantvriendelijk klachtenbeheer bij geluids- en geurhinder kan dan weer beter. Energie is met stip de stijger in het klachtenbeeld. De verhoogde energieheffing wordt via de energiefactuur betaald en zo'n "belasting via klantrelatie", zoals de Ombudsman het noemt, biedt niet dezelfde rechtsbescherming als het over betwistingen, bezwaren of afbetalingsmodaliteiten gaat. Weekers hoopt op een debat hierover in het Vlaams Parlement. Eenzelfde probleem is er bij de private partners waar de overheid steeds vaker mee samenwerkt. Het jaarverslag van de Ombudsman schat dat er zowat 15.000 verborgen klachten zijn over de dienstencheques, maar Sodexo staat te weinig open voor die klachten. De Vlaamse Ombudsman wil ook graag aangewezen worden als de ombudsman van alle gemeenten die geen eigen ombudsman hebben. Minister-president Geert Bourgeois, die bij de voorstelling van het rapport aanwezig was, pleit er persoonlijk voor dat elke gemeente een eigen ombudsman aanwijst. (Belga)

Het aantal klachten bij de verschillende overheidsdiensten samen bedroeg vorig jaar 62.928, een pak meer dan de 57.433 van het voorgaande jaar. Ombudsman Bart Weekers benadrukt echter dat er dit jaar een trend richting verzoening is. "Er zijn 2.648 verzoenigsresultaten", zegt Weekers. Vervoersmaatschappij De Lijn krijgt daarbij een pluim. "Voor het eerst hebben de klachtendiensten van de Lijn meer zelf met ontevreden reizigers gebeld dan de Ombudsman". Ook Kind & Gezin zet sterk in op bemiddeling. Klantvriendelijk klachtenbeheer bij geluids- en geurhinder kan dan weer beter. Energie is met stip de stijger in het klachtenbeeld. De verhoogde energieheffing wordt via de energiefactuur betaald en zo'n "belasting via klantrelatie", zoals de Ombudsman het noemt, biedt niet dezelfde rechtsbescherming als het over betwistingen, bezwaren of afbetalingsmodaliteiten gaat. Weekers hoopt op een debat hierover in het Vlaams Parlement. Eenzelfde probleem is er bij de private partners waar de overheid steeds vaker mee samenwerkt. Het jaarverslag van de Ombudsman schat dat er zowat 15.000 verborgen klachten zijn over de dienstencheques, maar Sodexo staat te weinig open voor die klachten. De Vlaamse Ombudsman wil ook graag aangewezen worden als de ombudsman van alle gemeenten die geen eigen ombudsman hebben. Minister-president Geert Bourgeois, die bij de voorstelling van het rapport aanwezig was, pleit er persoonlijk voor dat elke gemeente een eigen ombudsman aanwijst. (Belga)