Eerder meldde een manager van de Egyptische haven dat het schip los was en de doorgang vrij was. Ondertussen heeft hij dat bericht weer ingetrokken, omdat het "gebaseerd was op inaccurate informatie". Andere bronnen, zoals de technische manager van de Ever Given zelf en de livefeed op de website Vesselfinder, bevestigen dat het schip nog steeds vast zit. Het gigantische containerschip van 220.000 ton ligt dwars over de hele breedte van het kanaal en maakt al het verkeer door de druk bevaren verbindingsloop onmogelijk. Acht sleepboten proberen het onder Panamese vlag varende schip van 400 meter los te trekken. De SCA heeft nog een extra baggerboot ingeroepen om mee te helpen. Volgens de BBC, die met een expert sprak, is dit het grootste schip dat ooit in het Suezkanaal is vastgelopen. Nu de eerste reddingspoging is mislukt, vrezen experten dat het twee dagen zou kunnen duren voordat het schip is losgemaakt. Ondertussen stapelen de wachtenden zich op. Meer dan 100 schepen wachten om door het kanaal te varen. Een alternatieve route zou een reis van 7.000 kilometers extra betekenen en veel productielijnen zouden door die vertraging in de problemen komen. Elke dag passeren gemiddeld 50 schepen het Suezkanaal. Het is verantwoordelijk voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel. Het kanaal is vooral belangrijk voor het transport van olie en vloeibaar gemaakt natuurlijk gas. De oliemarkt heeft al gereageerd op de situatie met een prijsstijging van ruwe olie. (Belga)

Eerder meldde een manager van de Egyptische haven dat het schip los was en de doorgang vrij was. Ondertussen heeft hij dat bericht weer ingetrokken, omdat het "gebaseerd was op inaccurate informatie". Andere bronnen, zoals de technische manager van de Ever Given zelf en de livefeed op de website Vesselfinder, bevestigen dat het schip nog steeds vast zit. Het gigantische containerschip van 220.000 ton ligt dwars over de hele breedte van het kanaal en maakt al het verkeer door de druk bevaren verbindingsloop onmogelijk. Acht sleepboten proberen het onder Panamese vlag varende schip van 400 meter los te trekken. De SCA heeft nog een extra baggerboot ingeroepen om mee te helpen. Volgens de BBC, die met een expert sprak, is dit het grootste schip dat ooit in het Suezkanaal is vastgelopen. Nu de eerste reddingspoging is mislukt, vrezen experten dat het twee dagen zou kunnen duren voordat het schip is losgemaakt. Ondertussen stapelen de wachtenden zich op. Meer dan 100 schepen wachten om door het kanaal te varen. Een alternatieve route zou een reis van 7.000 kilometers extra betekenen en veel productielijnen zouden door die vertraging in de problemen komen. Elke dag passeren gemiddeld 50 schepen het Suezkanaal. Het is verantwoordelijk voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel. Het kanaal is vooral belangrijk voor het transport van olie en vloeibaar gemaakt natuurlijk gas. De oliemarkt heeft al gereageerd op de situatie met een prijsstijging van ruwe olie. (Belga)