Vandenbroucke en Crombez: ‘N-VA laat huis De Lijn verkrotten, SP.A wil het verbouwen’

De Lijn © Belga

‘SP.A wil het huis van De Lijn grondig verbouwen, van kelder tot dak’, klinkt het bij Joris Vandenbroucke en John Crombez. In een mobiliteitsplan reiken ze de bouwstenen aan voor ‘een alternatief voor de visieloze besparingszucht van de Vlaamse regering’.

Vlaanderen kent de grootste files in Europa en die groeien nog elke dag, remmen de economie af, beschadigen het milieu en bedreigen de gezondheid. Zo vindt SP.A. De partij haalt daarbij nog een mobiliteitsprobleem aan: een op de zes gezinnen heeft geen eigen wagen en veel burgers zijn dagelijks afhankelijk van het openbaar vervoer, klinkt het.

Maar opdat het openbaar vervoer een antwoord kan bieden aan het naar voren geschoven mobiliteitsprobleem, is er een omslag nodig. Dat stellen SP.A’ers Joris Vandenbroucke en John Crombez in een conceptnota voor basisbereikbaarheid.

‘De Lijn is een performant bedrijf met veel expertise, dat willen wij niet overboord gooien’

‘SP.A wil het huis van De Lijn grondig verbouwen, van kelder tot dak, om het beter en leefbaarder te maken voor de toekomst’, meent Vandenbroucke in de persnota. ‘De liberalen willen het afbreken en de grond verkavelen, N-VA kijkt er niet naar om en laat het verkrotten en tot slot bouwt CD&V koterijen in de hof.’

In plaats van te besparen op het openbaar vervoer – wat SP.A de regeringspartijen verwijt: ‘De besparingen treffen de gebruiker rechtstreeks die meer moet betalen en op minder (bel)bussen kan rekenen.’ – ziet de oppositiepartij er een mogelijkheid in om files en milieu- en gezondheidsschade door het verkeer aan te pakken.

‘Onze keuzes bieden de Vlaming de garantie om zich in de toekomst vlot en duurzaam te kunnen verplaatsen’, luidt de visie. Ten eerste verzet SP.A zich tegen de regeringsplannen van de liberalisering. ‘De Lijn is een performant bedrijf met veel expertise, dat willen wij niet overboord gooien. De reiziger heeft nood aan één goed geïntegreerd netwerk.’ Zo kant de partij zich tegen een ‘versnipperd aanbod van verschillende spelers’ en ‘een grote Europese aanbieder’.

Daarnaast willen Vandenbroucke en Crombez verder gaan dan louter basismobiliteit. Er moet sprake zijn van ‘mobiliteitsgarantie’: ‘De Vlaamse regring schaft de basismobiliteit af en rekent op buurtbusjes, taxi’s of dorpsauto’s om de nood in te vullen.’ Meer dan het recht op een bus in de buurt ijvert de partij voor de ‘garantie op een vlotte toegang tot snel, betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer’.

Een kernnet van sneldiensten

Voorts wil SP.A zorgen voor een onderscheid tussen buslijnen die belangrijke knooppunten ‘snel en frequent’ met elkaar verbinden en buslijnen die dorpen en wijken ontsluiten. Daarvoor stelt het een nieuw netwerk voor De Lijn voor bestaande uit drie lagen.

Een kernnet – de ruggengraat van het netwerk – moet naadloos aansluiten op het treinaanbod en zou niet in de file staan of om de haverklap moeten stoppen. Een tussennet zal bestaan uit buslijnen zoals we ze nu kennen, en dus meer haltes behandelen maar een stuk korter zijn. Op die manier worden gemeenten en wijken toegankelijk en kunnen passagiers ook op het kernnet overstappen voor een snelle dienst.

Tot slot moet het zogenaamde flexnet als sluitstuk dienen: op bestelling via sms, mobiele applicatie, website of telefoon kunnen busjes in landelijke gebieden of tijdens dal- en avonduren waar lijnen zijn weggevallen, gebruikers oppikken wanneer ze het echt nodig hebben. Dat moet het systeem van de belbus vervangen met eventueel virtuele haltes in de buurt, verspreid over grotere regio’s met toegang tot meer busjes. Ook zouden die niet minstens een uur op voorhand gereserveerd moeten worden.

Gepland voor 2017

Om in die zaken te investeren, denkt SP.A bijvoorbeeld aan de jaarlijkse opbrengst van 700 miljoen euro uit de kilometerheffing voor vrachtvervoer. ‘De Vlaamse regring wil die in beton investeren, SP.A wil dat gedeeltelijk aan het kernnet van het openbaar vervoer wijden’, aldus de persnota. Daarbij wordt nog gedacht aan een ‘betere doorstroming’, het vervangen van ‘drukbezette buslijnen door tramlijnen’ en het ‘doortrekken van bestaande tramlijnen’. En al die zaken moeten uiteindelijk de ‘filedruk op de wegen verlichten’.

De ‘kwaliteitssprong van het openbaar vervoer’, zoals SP.A die aan het Vlaams Parlement voorlegt, zou bovendien reeds gepland zijn tegen 2017. (WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content