De lage-emissiezone ging op 1 februari van start in het gebied tussen de Antwerpse ring en de Schelde en op Linkeroever. De handhaving gebeurt door middel van camera's met nummerplaatherkenning. De eerste cijfers wezen uit dat bijna 95 procent van de Belgische voertuigen de regels respecteerde in de beginfase. De stad verwacht dat dat percentage nog zal toenemen eens er boetes dreigen. Voor buitenlandse voertuigen zijn er nog geen cijfers, aangezien Vlaanderen nog een protocol moet afsluiten met onder meer Nederland en Frankrijk over het uitwisselen van gegevens. Wie nog steeds niet zeker weet of zijn of haar voertuig Antwerpen nog binnen mag, kan dat op www.slimnaarantwerpen.be/LEZ nagaan en er het voertuig indien nodig registreren. De algemene regel is dat voor voertuigen op benzine, CNG en LPG de Euronorm minstens 1 moet zijn en voor dieselvoertuigen minstens 4. Een dieselvoertuig met Euronorm 3 met roetfilter kan de zone ook nog in tot en met 31 december 2019. In 2020 en 2025 verstrengen de toelatingsvoorwaarden. Er zijn wel steeds uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld voor aangepaste voertuigen voor personen met een handicap. (Belga)

De lage-emissiezone ging op 1 februari van start in het gebied tussen de Antwerpse ring en de Schelde en op Linkeroever. De handhaving gebeurt door middel van camera's met nummerplaatherkenning. De eerste cijfers wezen uit dat bijna 95 procent van de Belgische voertuigen de regels respecteerde in de beginfase. De stad verwacht dat dat percentage nog zal toenemen eens er boetes dreigen. Voor buitenlandse voertuigen zijn er nog geen cijfers, aangezien Vlaanderen nog een protocol moet afsluiten met onder meer Nederland en Frankrijk over het uitwisselen van gegevens. Wie nog steeds niet zeker weet of zijn of haar voertuig Antwerpen nog binnen mag, kan dat op www.slimnaarantwerpen.be/LEZ nagaan en er het voertuig indien nodig registreren. De algemene regel is dat voor voertuigen op benzine, CNG en LPG de Euronorm minstens 1 moet zijn en voor dieselvoertuigen minstens 4. Een dieselvoertuig met Euronorm 3 met roetfilter kan de zone ook nog in tot en met 31 december 2019. In 2020 en 2025 verstrengen de toelatingsvoorwaarden. Er zijn wel steeds uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld voor aangepaste voertuigen voor personen met een handicap. (Belga)