Open Vld-vicepremier Vincent Van Quickenborne stelde dinsdag zijn beleidsverklaring voor in de Kamercommissie Justitie. Eén van de prioriteiten wordt de strijd tegen verkeersovertreders. Zo is het de bedoeling om deze legislatuur nog een rijbewijs met punten in te voeren, zei hij. Dat gebeurt dan wel "onder leiding van de minister van Mobiliteit", "met steun van Justitie", aldus zijn kabinet. De beleidsverklaring van mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) staat nog niet helemaal op punt en het rijbewijs met punten wordt nog bekeken, klinkt het daar. De Vivaldi-coalitie haalde het rijbewijs met punten - waarbij bestuurders punten en daaraan gekoppelde sancties krijgen voor verkeersovertredingen - opnieuw van onder het stof. In het regeerakkoord van de regering-De Croo staat dat er een studie zal gebeuren naar "de rol van het rijbewijs met punten in vergelijking met andere landen en over het gebruik van radarverklikkers". Het principe staat eigenlijk al sinds 1990 in de Belgische wet ingeschreven, maar de vorige regering voerde concrete plannen af, omdat de pakkans volgens studies te klein zou zijn. (Belga)

Open Vld-vicepremier Vincent Van Quickenborne stelde dinsdag zijn beleidsverklaring voor in de Kamercommissie Justitie. Eén van de prioriteiten wordt de strijd tegen verkeersovertreders. Zo is het de bedoeling om deze legislatuur nog een rijbewijs met punten in te voeren, zei hij. Dat gebeurt dan wel "onder leiding van de minister van Mobiliteit", "met steun van Justitie", aldus zijn kabinet. De beleidsverklaring van mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) staat nog niet helemaal op punt en het rijbewijs met punten wordt nog bekeken, klinkt het daar. De Vivaldi-coalitie haalde het rijbewijs met punten - waarbij bestuurders punten en daaraan gekoppelde sancties krijgen voor verkeersovertredingen - opnieuw van onder het stof. In het regeerakkoord van de regering-De Croo staat dat er een studie zal gebeuren naar "de rol van het rijbewijs met punten in vergelijking met andere landen en over het gebruik van radarverklikkers". Het principe staat eigenlijk al sinds 1990 in de Belgische wet ingeschreven, maar de vorige regering voerde concrete plannen af, omdat de pakkans volgens studies te klein zou zijn. (Belga)