Een passage uit het satirische VRT-programma 'De Ideale Wereld' - waarin komiek Geert Hoste grapt dat Vlaams Belangers met een mondmasker elkaar begroeten met een Hitlergroet - is uit de desbetreffende aflevering geschrapt op de website VRT.nu. Volgens De Standaard gebeurde dat op vraag van het Vlaams Belang, meer bepaald na kritiek van Jan Huijbrechts, die namens de extreemrechtse partij in de raad van bestuur zetelt. De krant citeert in het bewuste artikel enkele e-mails, onder meer van voorzitter Luc van de Brande. Die laatste is niet te spreken over de berichtgeving, liet hij vanmiddag blijken aan het begin van een hoorzitting in de commissie Media van het Vlaams parlement. "Wanneer mij dit is aangemeld heb ik onmiddellijk, zoals het hoort, de gedelegeerd bestuurder op de hoogte gebracht en heb ik het aan de autonomie van het management overgelaten om een beslissing te nemen. Het is dus volstrekt onjuist en tendentieus wat ik in die krant gelezen heb. Ik zou ook kunnen verwijzen naar mails die ik van één van de betrokken journalisten gekregen heb, die buitengewoon tendentieus zijn, maar ik heb niet de gewoonte mails te delen", aldus een boze Van den Brande. "Ik heb gehandeld zoals het hoorde en er kan geen inmenging, noch druk, noch vraag om de een of andere beslissing te nemen afgeleid worden uit de mailwisseling of de contacten die er geweest zijn." Eerder benadrukten ook interim-CEO Leo Hellemans en Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) al dat de beslissing om de passage te schrappen autonoom gebeurde door het management, in samenspraak met de programmamakers. Vlaams Belang eist intussen een recht van antwoord bij De Standaard. De partij ontkent dat ze de VRT heeft gevraagd het bewuste fragment te censureren. (Belga)

Een passage uit het satirische VRT-programma 'De Ideale Wereld' - waarin komiek Geert Hoste grapt dat Vlaams Belangers met een mondmasker elkaar begroeten met een Hitlergroet - is uit de desbetreffende aflevering geschrapt op de website VRT.nu. Volgens De Standaard gebeurde dat op vraag van het Vlaams Belang, meer bepaald na kritiek van Jan Huijbrechts, die namens de extreemrechtse partij in de raad van bestuur zetelt. De krant citeert in het bewuste artikel enkele e-mails, onder meer van voorzitter Luc van de Brande. Die laatste is niet te spreken over de berichtgeving, liet hij vanmiddag blijken aan het begin van een hoorzitting in de commissie Media van het Vlaams parlement. "Wanneer mij dit is aangemeld heb ik onmiddellijk, zoals het hoort, de gedelegeerd bestuurder op de hoogte gebracht en heb ik het aan de autonomie van het management overgelaten om een beslissing te nemen. Het is dus volstrekt onjuist en tendentieus wat ik in die krant gelezen heb. Ik zou ook kunnen verwijzen naar mails die ik van één van de betrokken journalisten gekregen heb, die buitengewoon tendentieus zijn, maar ik heb niet de gewoonte mails te delen", aldus een boze Van den Brande. "Ik heb gehandeld zoals het hoorde en er kan geen inmenging, noch druk, noch vraag om de een of andere beslissing te nemen afgeleid worden uit de mailwisseling of de contacten die er geweest zijn." Eerder benadrukten ook interim-CEO Leo Hellemans en Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) al dat de beslissing om de passage te schrappen autonoom gebeurde door het management, in samenspraak met de programmamakers. Vlaams Belang eist intussen een recht van antwoord bij De Standaard. De partij ontkent dat ze de VRT heeft gevraagd het bewuste fragment te censureren. (Belga)