...

+ Bij een internationale reis van minder dan 300 kilometer is de trein doorgaans goedkoper dan het vliegtuig. + Hogesnelheidstreinen vervuilen fors meer dan gewone treinen. Doordat ze meestal vrijwel volledig bezet zijn, valt het energieverbruik per reiziger mee. Ouigo en IZI zijn lowcostmaatschappijen die Franse tgv's inzetten. + Bij een nachttrein overlapt uw slaap met de reistijd: tijd gewonnen en een hotelovernachting uitgespaard. Jammer genoeg krimpt het aanbod overal, behalve in Oost-Europa. + Bij een vliegreis wordt bagage stilaan de grootste uitgavenpost: elke extra kilo of centimeter betekent extra betalen. Op de trein is dat geen issue. - Een goedkope en vlotte verbinding vinden vraagt behoorlijk wat planning. Handige sites zijn Treinreiswinkel.nl, Grenstreinbus.be en Seat61.com. - Bij kortingsacties moet je vliegensvlug reageren: de goedkoopste tickets zijn in een oogwenk uitverkocht. - Per vliegtuig reis je zo goed als altijd sneller, zelfs als je de inchecktijd meetelt. Met een InterRail Pass kun je voor 531 euro 15 dagen reizen op bijna alle treinen in Europa. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het ticket bestemd voor alle leeftijden. Voor hogesnelheidstreinen en nachttreinen moet je vaak reserveren, soms betaal je een supplement. De InterRail Pass is niet altijd de voordeligste oplossing: in Zuid- en Oost-Europa zijn de lokale treinmaatschappijen op zich al goedkoper. Brussel-Barcelona: 140 euro + Busreizen hebben hun oubollige imago van zich afgeschud. De touringcar lokt een jong en hip publiek. + Dit is de milieuvriendelijkste manier om gemotoriseerd te reizen. Touringcars worden alleen ingelegd wanneer er behoefte aan is en zitten vaak helemaal vol. + Reizen per bus is bijzonder goedkoop, vooral als je kunt profiteren van een kortingsactie. + Veel kleine reisbureaus organiseren busreizen, vaak met verblijf inbegrepen. De formule is geschikt voor avonturiers die alles liever zelf plannen én voor wie het zichzelf graag gemakkelijk maakt. - Het comfort kan beter, al wordt eraan gewerkt. De meeste internationale bussen hebben wifi en een stopcontact bij elke stoel: voor veel jongeren volstaat dat. - Bussen zijn te traag voor lange afstanden: een reis naar Barcelona duurt 20 uur. - Je staat nog altijd in de file. FlixBus, de grootste internationale busmaatschappij, rijdt vanuit Brussel naar Uherské Hradi?t? (Tsjechië), Aosta (Italië) of Pau (Frankrijk) voor ongeveer 50 euro: een verrassend gevarieerd aanbod. Het bedrijf heeft 19 opstapplaatsen in België. Het aanbod van de groepsreizen, waarvoor je ook individueel kunt boeken, vind je op Busfan.be. Brussel-Barcelona: 29 euro + De auto is het flexibelste voertuig. Met vertrektijden of stopplaatsen hoef je geen rekening te houden. + Een autoreis is relatief milieuvriendelijk, op voorwaarde dat je voor een elektrische auto of deelauto kiest, bijvoorbeeld via de deelplatformen BlaBlaCar of Taxistop. + Je kunt je eigen verblijfplaats meenemen: als er een caravan aan je auto hangt, verbruikt hij 60 procent meer, maar dat is nog altijd milieuvriendelijker dan op hotel gaan. Een tentje spaart het milieu het meest. - Veel parameters spelen een rol (wat voor auto je hebt, welke afstand je aflegt, of er tolwegen op je route zijn enzovoort) maar wellicht is dit de prijzigste manier om te reizen. - In de traditionele vakantielanden zijn er amper oplaadpalen, en vaak heb je er een speciale pas voor nodig. Met een elektrische auto is snel rijden of veel bagage meenemen sowieso af te raden. - De verkeersdrukte op de Route du Soleil vergalt uw vakantie nog voor ze begonnen is. Wie met de auto reist, moet het verschil maken met zijn logement. Check of je camping, vakantiehuis of hotel een Groene Sleutel heeft. Dat wereldwijde ecologielabel beloont logies met aandacht voor milieu. In Vlaanderen wordt het label toegekend door Toerisme Vlaanderen en Bond Beter Leefmilieu. Brussel-Barcelona: 225 euro (brandstof: 133 euro, tol: 92 euro) + Fietsen is de groenste manier om te reizen. Het is avontuurlijk en goed voor je conditie. + De combinatie met trein of bus is goed te doen. In de meeste Europese landen betaal je geen toeslag, België is wat dat betreft een uitzondering. + In België en Nederland heb je prachtige fietsnetwerken, zoals de LF- routes en het RAVeL-netwerk. Langeafstandstrajecten door Europa vind je op Eurovelo.com of op Europafietsers.nl. + Er is geen aangenamer manier om de (natuur)pracht van een land te leren kennen. Met een mountainbike kom je op plekken waar auto's niet mogen of kunnen komen. - Voor een fietser is de reis belangrijker dan de bestemming. Niet iedereen wil zich inspannen op vakantie. En besef dat het nergens zo vlak is als in Vlaanderen. Een Alpencol doet pijn. - Met een elektrische fiets lukt het al iets beter, maar grote afstanden liggen niet voor de hand. Zeker als onderweg het weer tegenvalt. - Tenzij je regelingen treft of een georganiseerde fietsreis boekt, kun je beter weinig bagage meenemen. Fietsen betekent mensen ontmoeten. Via Warmshowers.org kun je logeren bij andere wielertoeristen. Het netwerk telt 76.500 gastheren in 161 landen. Het is ook een uitstekend platform om reisgenoten te vinden. Brussel-Barcelona: gratis + Openbaar vervoer per boot is in opmars. In heel Europa komen er ferrydiensten bij, en cruiseschepen doen de hele wereld aan. Met de Queen Mary 2 vaar je helemaal naar New York. + Dit is een stijlvolle en in sommige gevallen uiterst luxueuze manier van reizen. De bestemming speelt amper een rol. Passagiers van cruiseschepen blijven vaak de hele trip aan boord. + Bij zeilcruises valt de klimaatbelasting mee. Je hebt er niet eens zelf een boot voor nodig. Op Findacrew.net vind je kapiteins op zoek naar bemanning. - Grote cruiseschepen varen op stookolie en lozen hun afvalwater in zee. Hun milieu-impact is vergelijkbaar met die van een vliegtuig. Oceaanmastodonten met vijf restaurants, een botsautozaal en een ijspiste zijn natuurlijk bijzonder vervuilend. - Cruises en zeiltochten kosten een flinke duit. Ook de ferry is niet goedkoop, behalve als je een last minute boekt via Taxistop. Waarom niet meevaren op een vrachtschip? Het Volvo-containerschip dat van Gent naar Göteborg vaart, neemt bijvoorbeeld telkens enkele passagiers mee. Sommige cargoschepen zijn verrassend luxueus. Zelfs een cruise rond de wereld - van Houston naar het Suez-kanaal en dan naar Singapore - is mogelijk. Toeristisch is het niet: een schip ontvangt hoogstens een tiental reizigers. Brussel-Barcelona: niet doenbaar