Hoewel het nu al maanden verplicht is om mond en neus te bedekken op het openbaar vervoer, stellen chauffeurs van De Lijn nog regelmatig inbreuken vast, zegt Van der Herten. Daarom is christelijke vakbond ACV 'vragende partij om een tandje bij te steken op vlak van handhaving', klinkt het.

Chauffeurs kunnen de politie in principe nu al vragen om ondersteuning wanneer ze inbreuken vaststellen, maar 'als mensen een politie-uniform zien, zijn ze natuurlijk geneigd om meteen dat mondmasker op te zetten, zoals je ook trager gaat rijden wanneer je politie ziet op de weg', vertelt Van der Herten. Chauffeurs die zelf reizigers aanspreken, lopen dan weer het risico op agressie.

Politieagenten in burger laten controleren op mondmaskers is daarom een beter idee, meent ACV. 'Die agenten kunnen dan mensen aanspreken op het feit dat ze geen masker dragen en meteen verbaliseren. Ik denk dat het intussen wel algemeen geweten is dat het verplicht is op het openbaar vervoer.'

De vraag leeft al langer binnen de vakbond en is al aangekaart bij De Lijn, onder meer nog vorige week. De openbaarvervoermaatschappij zou de vraag al gesteld hebben aan de politie, zegt Van der Herten, maar concrete resultaten van dat overleg heeft de vakbond nog niet vernomen.

De Lijn benadrukt dat het aan de politie zelf is om te bepalen hoe ze de handhaving van de mondmaskerplicht precies aanpakt. De openbaarvervoermaatschappij overlegt wel met de politie en wijst daarbij ook op eventuele pijnpunten. 'Die samenwerking verloopt vlot', zegt een woordvoerster.

Hoewel het nu al maanden verplicht is om mond en neus te bedekken op het openbaar vervoer, stellen chauffeurs van De Lijn nog regelmatig inbreuken vast, zegt Van der Herten. Daarom is christelijke vakbond ACV 'vragende partij om een tandje bij te steken op vlak van handhaving', klinkt het. Chauffeurs kunnen de politie in principe nu al vragen om ondersteuning wanneer ze inbreuken vaststellen, maar 'als mensen een politie-uniform zien, zijn ze natuurlijk geneigd om meteen dat mondmasker op te zetten, zoals je ook trager gaat rijden wanneer je politie ziet op de weg', vertelt Van der Herten. Chauffeurs die zelf reizigers aanspreken, lopen dan weer het risico op agressie. Politieagenten in burger laten controleren op mondmaskers is daarom een beter idee, meent ACV. 'Die agenten kunnen dan mensen aanspreken op het feit dat ze geen masker dragen en meteen verbaliseren. Ik denk dat het intussen wel algemeen geweten is dat het verplicht is op het openbaar vervoer.'De vraag leeft al langer binnen de vakbond en is al aangekaart bij De Lijn, onder meer nog vorige week. De openbaarvervoermaatschappij zou de vraag al gesteld hebben aan de politie, zegt Van der Herten, maar concrete resultaten van dat overleg heeft de vakbond nog niet vernomen. De Lijn benadrukt dat het aan de politie zelf is om te bepalen hoe ze de handhaving van de mondmaskerplicht precies aanpakt. De openbaarvervoermaatschappij overlegt wel met de politie en wijst daarbij ook op eventuele pijnpunten. 'Die samenwerking verloopt vlot', zegt een woordvoerster.