Het ASTB, dat naar eigen zeggen zowat een derde van de 3.800 machinisten vertegenwoordigt, diende begin maart een aanzegging in voor een 48 urenstaking vanaf dinsdag 31 maart om 3 uur 's ochtends. Die aanzegging werd nu opgeschort.

"Het ASTB is er zich goed bewust van dat de reizigers en de klanten van de NMBS slachtoffers zouden zijn geweest van het slechte sociale klimaat dat tegenwoordig bij de NMBS heerst", klinkt het in een persbericht.

Niet geannuleerd

De bond voegt toe de voorkeur te blijven geven aan de dialoog. "Wij hopen de volgende weken beduidende vooruitgang voor de treinbestuurders te kunnen boeken", stelt het ASTB, dat erop wijst dat de staking is opgeschort, "en niet geannuleerd".

De vakbond verwijt de directie van de NMBS onder meer het "incoherente premiesysteem van de treinbestuurders" en vraagt ook bijvoorbeeld een aanpassing van de loonschalen.

Op 18 maart voerde een honderdtal ASTB-leden al actie in het station Brussel-Zuid, met beperkte impact op het treinverkeer. (Belga/TE)

Het ASTB, dat naar eigen zeggen zowat een derde van de 3.800 machinisten vertegenwoordigt, diende begin maart een aanzegging in voor een 48 urenstaking vanaf dinsdag 31 maart om 3 uur 's ochtends. Die aanzegging werd nu opgeschort. "Het ASTB is er zich goed bewust van dat de reizigers en de klanten van de NMBS slachtoffers zouden zijn geweest van het slechte sociale klimaat dat tegenwoordig bij de NMBS heerst", klinkt het in een persbericht. De bond voegt toe de voorkeur te blijven geven aan de dialoog. "Wij hopen de volgende weken beduidende vooruitgang voor de treinbestuurders te kunnen boeken", stelt het ASTB, dat erop wijst dat de staking is opgeschort, "en niet geannuleerd". De vakbond verwijt de directie van de NMBS onder meer het "incoherente premiesysteem van de treinbestuurders" en vraagt ook bijvoorbeeld een aanpassing van de loonschalen. Op 18 maart voerde een honderdtal ASTB-leden al actie in het station Brussel-Zuid, met beperkte impact op het treinverkeer. (Belga/TE)