Universiteiten willen betere doorstroom doctoraatshouders naar privé

© Reuters

De gouden jaren voor wie met een doctoraat automatisch hoopte op een academische carrière zijn voorbij. De Vlaamse universiteiten lanceren daarom een campagne om hun doctorandi in de bedrijfswereld te krijgen.

De Vlaamse universiteiten en de koepelorganisatie Vlaamse Interuniversitaire Raad (Vlir) lanceren een grootschalige campagne gericht aan bedrijven die de professionele eigenschappen van doctoraatshouders in de verf zetten. Zo hopen de onderwijsinstellingen op een betere doorstroom van de academische naar de bedrijfswereld.

“De tijd dat een doctoraat de automatische opstap betekende naar een academische carrière is voorbij. Jonge onderzoekers komen steeds vaker terecht in de bedrijfswereld, bij de overheid of in de dienstensector”, stelt de Vlir.”In een innovatieve kenniseconomie zijn deze talentvolle en ambitieuze kenniswerkers cruciaal.”

In de campagne ‘Go see the doctor’ worden de doctorandi voorgesteld als sociale en zelfstandige teamwerkers met een goede neus voor analyse en goede organisatieskills. De Vlir noemt hen “een verborgen schat voor bedrijven.” Volgens Rosette S’Jegers van de organisatie “zijn hun skills absoluut relevant en nuttig in verschillende uiteenlopende bedrijfsomgevingen, ondanks alle bestaande vooroordelen.”

S’Jegers beseft dat er een grote groei is van het aantal doctorandi. Het is voor haar dan ook belangrijk dat bedrijven en doctoraatshouders elkaars verwachtingen leren kennen. Vlaams minister Ingrid Lieten maakte 4 miljoen euro vrij voor een betere omkadering van jonge onderzoekers. (Belga/EA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content