"We vragen hen om dit op een eenvoudige manier te tonen door hun boekentas klaar te zetten aan het raam ter voorbereiding van 1 september. Een symbool om te tonen dat school zó belangrijk is voor ieder kind, waar ook ter wereld", klinkt het. De voorbije weken heeft Unicef er meermaals op gewezen dat de gezondheidscrisis geen onderwijscrisis mag worden. "We hoopten allen op een terugkeer naar normaal. Helaas laat die nog even op zich wachten". "De sensibiliserende campagne #ZinInSchool toont dat alle kinderen terug willen naar school. Toegang tot onderwijs is immers een basisrecht voor ieder kind", aldus Unicef. Voor de COVID-19 pandemie gingen ongeveer 27 miljoen kinderen in 24 landen getroffen door conflicten niet naar school. Dat wil zeggen dat 1 op de 5 kinderen geen les kreeg. Op het hoogtepunt van de lockdown werden 1,6 miljard kinderen, ofwel 90 procent van de schoolgaande jeugd wereldwijd, afgesneden van onderwijs, maar ook van de steun van vrienden en leerkrachten. "Zo kwam niet alleen hun opleiding maar ook hun groei, welzijn en veiligheid op het spel te staan. COVID-19 geeft een inzicht dat een school zoveel meer te betekenen heeft voor onze jeugd dan louter kennisoverdracht", aldus nog de organisatie. (Belga)

"We vragen hen om dit op een eenvoudige manier te tonen door hun boekentas klaar te zetten aan het raam ter voorbereiding van 1 september. Een symbool om te tonen dat school zó belangrijk is voor ieder kind, waar ook ter wereld", klinkt het. De voorbije weken heeft Unicef er meermaals op gewezen dat de gezondheidscrisis geen onderwijscrisis mag worden. "We hoopten allen op een terugkeer naar normaal. Helaas laat die nog even op zich wachten". "De sensibiliserende campagne #ZinInSchool toont dat alle kinderen terug willen naar school. Toegang tot onderwijs is immers een basisrecht voor ieder kind", aldus Unicef. Voor de COVID-19 pandemie gingen ongeveer 27 miljoen kinderen in 24 landen getroffen door conflicten niet naar school. Dat wil zeggen dat 1 op de 5 kinderen geen les kreeg. Op het hoogtepunt van de lockdown werden 1,6 miljard kinderen, ofwel 90 procent van de schoolgaande jeugd wereldwijd, afgesneden van onderwijs, maar ook van de steun van vrienden en leerkrachten. "Zo kwam niet alleen hun opleiding maar ook hun groei, welzijn en veiligheid op het spel te staan. COVID-19 geeft een inzicht dat een school zoveel meer te betekenen heeft voor onze jeugd dan louter kennisoverdracht", aldus nog de organisatie. (Belga)